Jun 30, 2020

, , , ,

Situasi terkini 30 Jun 2020 #COVID19

Situasi terkini 30 Jun 2020 #COVID19 di Malaysia : Sebanyak 2 kes baru menjadikan jumlah keseluruhan 8,639 kes.

20 kes telah pulih menjadikan 8,354 pesakit telah pulih dan discaj.

Tiada kes kematian dicatatkan menjadikan jumlah keseluruhan kematian sebanyak 121 kes.

Jangan risikokan diri anda dan keluarga jangkitan COVID19. Patuhi Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan yang ditetapkan.

Sebarang pertanyaan lanjut mengenai PKPP boleh hubungi hotline 03-88882010.

#KitaMestiMenang
#COVID19malaysia 
#COVID19
#PerintahKawalanPergerakanPemulihan
Share:
Read More

Jun 29, 2020

Jun 27, 2020

,

5Zulkaedah

Sedekah itu menghapuskan keSalahan seperti air memadamkan api☝️ AsSalamualaikum Salam Hujung Minggu 5Zulkaedah

#anumqudut 
#anumdarters 
Share:
Read More

Jun 26, 2020

,

4ZulKaedah

Ucapkanlah Syukur tiap kali bangun pagi kerana kita masih punya waktu untuk menikmati hidup yang indah ini☝️ AsSalamualaikum Salam Jumaat 4ZulKaedah

#anumqudut 
#anumdarters
Share:
Read More
, , , ,

Renungan Jumaat : Rezeki Yang Berkah Adalah Pilihan



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,
Hikmah Al-Quran: Rezeki berbeza uji keimanan | Rencana | Berita Harian
Rezeki Yang Berkah Adalah Pilihan….

Kalau kita yakin setiap makhluk yang diciptakan Allah SWT ada cara hidupnya yang tersendiri, maka kita kena percaya Allah SWT dan sedia pelbagai rezeki untuk manusia, tinggal lagi macamana kita nak ambil rezeki itu dengan cara yang benar. ‘Some people’ lebih mementingkan selera peribadi dalam memilih sumber rezeki. Lebih suka cara cepat.
Cara Islam, formula cari rezeki ada 2 langkah :-

Islam sangat menekankan kita cari rezeki menggunakan semua potensi dan kekuatan yang kita ada dengan syarat ada dua perkara yang perlu di pertimbangkan.

Yang pertama, rezeki yang kita nak cari itu adalah rezeki yang baik. Maksudnya rezeki itu jelas bersih.

Yang kedua, dalam mencari rezeki, proses tu juga mesti dengan cara yang baik juga. Jangan zalim dalam mencari rezeki, jangan ada unsur riba, penipuan, judi, rasuah dan maksiat.

Bak kata ustaz, bila keluar bekerja, sebenarnya kita mahu berurusan dengan pemilik rezeki, iaitu Allah swt. Jadi, adab berurusan dengan Allah swt mesti ada – niat yang betul, pakaian mesti menutup aurat, cara bekerja kena betul. Kerana setiap rezeki yang kita dapat akan menjadi darah daging. Setiap yang masuk ke dalam badan akan pengaruh baik secara fizikal, emosi, psikologi, mahupun spiritual. 

Jangan pelik kalau semakin banyak dapat, semakin tak cukup. Semakin banyak dapat, semakin banyak yang keluar. Asal dapat, habis. Asal dapat, habis.

Tak nampak ke mana perginya, tau-tau je tak cukup. Itulah cara Allah SWT nak tunjuk kat kita bahawa ketenangan hati dan kebahagian tu tak dapat dibeli. Allah SWT boleh bagi kita selambak duit, harta, jawatan, kemasyuran, tapi kalau Allah SWT tak bagi tenang, kita hanya akan dapat penat.

Ada perkara yang jauh lebih penting dari bekerja, yang kita terlepas pandang (atau maybe tak pernah terfikir pun), iaitu, rezeki yang halal akan menghadirkan ketenangan jiwa. 
Hidup jadi lebih terarah bila hati tenang. 

Pintu-pintu keberkatan akan terbuka luas.

Selain itu, rezeki yang halal adalah syarat diterima Allah SWT setiap doa.
Jangan ambil mudah proses mencari rezeki.

Rasullullah SAW bersabda,”Wahai manusia, bertaqwalah kepada Allah SWT dan berbuatlah baik dalam mencari harta kerana sesungguhnya jiwa manusia tidak akan puas atau mati hingga terpenuhi rezekinya walaupun dia mampu mengekangnya, maka bertaqwalah kepada Allah SWT dan berbuat baiklah dalam mencari harta, ambillah yang halal dan tinggalkan yang haram”. (HR Ibnu Majjah)

Berat tak beratnya urusan mencari rezeki ni sampai dua kali Rasullulah SAW sebut dalam satu hadis – “berbuat baiklah dalam mencari harta”.

Proses mencari rezeki mesti dengan cara yang baik.  Islam tak pernah melarang kita untuk menjadi kaya, cuma jangan zalim pada diri sendiri.

Penat kita bekerja dari pagi sampai ke petang, rupanya kita sedang menzalimi diri sendiri sebab hanya dapat penat, tanpa barokah. Sesungguhnya rezeki yang barokah itu adalah pilihan. 
Kita yang pilih nak atau tak nak.

Wallahualam 

Tulisan : dianaishak.com
Share:
Read More

Jun 25, 2020

, , ,

Segmen 24 Jam Bloglist #37 Mialiana.com


Pencarian bloglist bagi bulan Julai, Ogos dan September 2020 di Mialiana.com bermula pada 8.00 pagi 25/6/2020 sehingga 8.00 pagi 26/6/2020. Semua blogger dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com / Like Fanpage Mialiana.com / Follow Instagram @mialiana (mana-mana yang ada)
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #37 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI


10 blog yang bertuah akan dipilih secara manual dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 30 Jun 2020.

** jom support Mia Liana....

Share:
Read More
, , ,

3Zulkaedah

⛅️ PERINGATAN SUBUH! ⛅️

Telah masuk waktu solat fardhu subuh (05:54) bagi kawasan Kuala Selangor, Sabak Bernam (Selangor) dan kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya.

Selamat menunaikan solat fardhu Subuh! ☺️
1 orang yang menemani mu dalam keSusahan jauh lebih berharga dari beratus Orang menemani mu dalam keSenangan☝️ AsSalamualaikum 3Zulkaedah

#anumqudut 
#anumdarters
Share:
Read More

Jun 24, 2020

, , , ,

Status Kes 24.07.2020

Status Kes 24.07.2020
Kes sembuh harian = 45
Jumlah kes sembuh = 8,231
Kes positif harian = 6 kes 
(kes import= 2, kes tempatan= 4)
Jumlah positif= 8,596 kes
Kes kematian=0
Jumlah kes kematian= 121 kes
Kes dirawat di ICU= 2
Kes memerlukan bantuan alat pernafasan= 0
Share:
Read More

Jun 23, 2020

, , , ,

Situasi terkini 23 Jun 2020 #COVID19

Situasi terkini 23 Jun 2020 #COVID19 di Malaysia : Sebanyak 3 kes baru menjadikan jumlah keseluruhan 8,590 kes.

Daripada 3 kes baru, 1 kes adalah penularan tempatan bagi warganegara, 2 kes bagi bukan warganegara manakala tiada kes import yang mendapat jangkitan dari luar negara.

9 kes telah pulih menjadikan 8,186 pesakit telah pulih dan discaj.

Tiada kes kematian dicatatkan menjadikan jumlah keseluruhan kematian sebanyak 121 kes.

Jangan risikokan diri anda dan keluarga jangkitan COVID19. Patuhi Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan yang ditetapkan.
Share:
Read More

Jun 22, 2020

,

30Syawal

KebeSaran seSeorang tidak diukur dari Kekuatannya tapi diukur  bilamana dia berdiri tegap selepas tiap kali dia terjatuh☝️ AsSalamualaikum Salam 30Syawal

#anumqudut 
#anumdarters
Share:
Read More

Jun 21, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 21 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 21 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 16
Perincian kes baharu:-
--> 3 kes import (2 WN, 1 BWN)
--> 13 kes penularan tempatan (4 WN, 9 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,572

Jumlah kes aktif: 295

Kes sembuh: 10

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 8,156

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 3 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 121

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More
,

29Syawal

Jangan mengharapkan kebaikan dari orang yang tidak mengharapkan kebaikan dari kamu✌️ AsSalamualaikum
Salam 29Syawal

#anumqudut 
#anumdarters
Share:
Read More

Jun 20, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 20 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 20 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 21
Perincian kes baharu:-
--> 2 kes import (1 WN, 1 BWN)
--> 19 kes penularan tempatan (12 WN, 7 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,556

Jumlah kes aktif: 289

Kes sembuh: 76

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 8,146

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 3 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 121

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More
,

28Syawal

Sebaik baik manusia ialah yang diharapkan kebaikannya dan terlindung dari kejahatannya☝️ AsSalamualaikum Salam Sabtu 28Syawal..
#anumqudut 
#anumdarters 
Share:
Read More

Jun 19, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 19 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 19 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 6
Perincian kes baharu:-
--> 2 kes import (1 WN, 1 BWN)
--> 4 kes penularan tempatan (4 WN, 0 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,535

Jumlah kes aktif: 344

Kes sembuh: 70

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 8,070

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 3 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 121

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More
,

27Syawal

Keikhlasan mempunyai kilauan dan sinar meskipun ribuan mata tidak melihatnya☝️ AsSalamualaikum Salam Jumaat 27Syawal

#anumqudut 
#anumdarters 
Share:
Read More

Jun 18, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 18 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 18 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 14
Perincian kes baharu:-
--> 3 kes import (2 WN, 1 BWN)
--> 11 kes penularan tempatan (4 WN, 7 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,529

Jumlah kes aktif: 408

Kes sembuh: 127

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 8,000

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 4 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 121

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More
,

26Syawal

Org yang gagal akan nampak alasan pada setiap peluang, manakala org yang berjaya akan nampak peluang dalam setiap alasan✌️ AsSalamualaikum 26Syawal
Share:
Read More

Jun 17, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 17 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 17 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 10
Perincian kes baharu:-
--> Tiada kes import
--> 10 kes penularan tempatan (7 WN, 3 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,515

Jumlah kes aktif: 521

Kes sembuh: 140

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 7,873

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 4 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 121

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More

Jun 16, 2020

Jun 15, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 15 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 15 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 41
Perincian kes baharu:-
--> 3 kes import (3 WN, 0 BWN)
--> 38 kes penularan tempatan (6 WN,  32 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,494

Jumlah kes aktif: 973

Kes sembuh: 54

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 7,400

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 4 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 121

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More
,

23Syawal

Selamat pagi isnin
Menikmati kehidupan itu adalah lebih baik dari hanya sekadar memerhati kehidupan☝️ AsSalamualaikum.. 
Salam isnin 23Syawal

#anumqudut 
#anumdarters 
Share:
Read More

Jun 14, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 14 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 14 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 8
Perincian kes baharu:-
--> 2 kes import (0 WN, 2 BWN)
--> 6 kes penularan tempatan (2 WN,  4 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,453

Jumlah kes aktif: 986

Kes sembuh: 35

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 7,346

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 4 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 1

Jumlah keseluruhan kematian: 121

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More
, ,

lunch

Jom masak 
Tgk apa bhn ada campak2 je
Maka jadi la nasi goreng

#anumqudut 
#anumdarters 
#homesweethomeqa 
#bekalanqna 
#cooking 
#dapurqna 
Share:
Read More
,

22Syawal

Kita mesti pastikan hari ini adalah milik kita kerana kita belum pasti adakah hari esok kita masih diberi peluang☝️ 
AsSalamualaikum 22Syawal..
Share:
Read More

Jun 13, 2020

, , , ,

Situasi terkini 13 Jun 2020

Situasi terkini 13 Jun 2020 #COVID19 di Malaysia : Sebanyak 43 kes baru menjadikan jumlah keseluruhan 8,445 kes.

Daripada 43 kes baru, 15 kes adalah penularan tempatan bagi warganegara, 23 kes bukan warganegara manakala 5 kes lagi adalah kes import yang mendapat jangkitan dari luar negara.

143 kes telah pulih menjadikan 7,311 pesakit telah pulih dan discaj.

1 kes kematian dicatatkan menjadikan jumlah keseluruhan kematian sebanyak 120 kes.
Share:
Read More

Jun 12, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 12 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 12 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 33
Perincian kes baharu:-
--> 16 kes import (16 WN, 0 BWN)
--> 17 kes penularan tempatan (3 WN, 14 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,402

Jumlah kes aktif: 1,115

Kes sembuh: 103

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 7,168

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 4 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 1

Jumlah keseluruhan kematian: 119

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More
, , , ,

Renungan Jumaat : Sifat Mazmummah Menghilangkan Bahagia Di Hati


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,
TAZKIRAH Jumaat.. | Just to make you smile.blog
APAKAH SIFAT MAZMUMMAH MENGHILANGKAN BAHAGIA DI HATI

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah SWT elok dikongsi bersama..-derma) Allah SWT lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah SWT beri melalui manusia.

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak, lagipun org tamak selalu rugi. Ingat! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. –Allah SWT marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya.. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah. .. Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dan lain-lainnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.

Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah SWT dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklah padahnya.

Wallahualam"
http://www.zulfattah.com/
Share:
Read More

Jun 11, 2020

, , , ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 11 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 11 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 31
Perincian kes baharu:-
--> 11 kes import (11 WN, 0 BWN)
--> 20 kes penularan tempatan (1 WN, 19 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,369

Jumlah kes aktif: 1,186

Kes sembuh: 51

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 7,065

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 5 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 118

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More
, , , ,

Aplikasi MySejahtera

Ramai sudah bertanya sama ada maklumat peribadi mereka yang dimasukkan dalam aplikasi MySejahtera selamat?

Jawapan kami YA!

Aplikasi MySejahtera dibangunkan  menyokong pelaksanaan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 [Akta 342].

Aplikasi ini dimiliki oleh Kerajaan Malaysia dan diuruskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sebagai pentadbir aplikasi dengan dibantu oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU). Kerajaan memberi jaminan bahawa maklumat peribadi anda akan hanya digunakan bagi tujuan pemantauan dan pencegahan wabak COVID-19 sahaja. 

Maklumat peribadi anda tidak akan dikongsi atau diberikan kepada mana-mana pihak yang lain.
Share:
Read More
, ,

Terkini #covid19malaysia, 9 Jun

Terkini #covid19malaysia, 9 Jun
Kes sembuh = 281
Jumlah kes sembuh = 6,975
(Kes baharu positif = 7
Import = 6
Kes penularan tempatan = 1)
Jumlah positif = 8,336
Kes kematian = 0
Jumlah Kes kematian = 117
kes dirawat di ICU = 6 ( 1 kes memerlukan alat bantuan pernafasan)
Share:
Read More
, ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 10 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 10 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 2
Perincian kes baharu:-
-->  1 kes import (1 WN, 0 BWN)
-->  1 kes penularan tempatan (0 WN, 1 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,338

Jumlah kes aktif: 1,206

Kes sembuh: 39

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 7,014

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 5 (Tiada yg memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 1

Jumlah keseluruhan kematian: 118

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More

Jun 9, 2020

,

17 Syawal

Assalamualaikum & Selamat Pagi
#anumdarters 
#anumkudut 
#homesweethomeqa 
#hibiscus2 
#bandarsericoalfield 
#stayhome
#perintahkawalanpergerakan
#covid19q
#17syawal
Share:
Read More

Jun 8, 2020

, ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 8 JUN 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 8 JUN 2020

Kes baharu dilaporkan: 7
Perincian kes baharu:-
-->  2 kes import (2 WN, 0 BWN)
-->  5 kes penularan tempatan (5 WN, 0 BWN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 8,329

Jumlah kes aktif: 1,518

Kes sembuh: 20

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 6,694

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 6 (1 orang memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 117

PENGUMUMAN KHAS YAB PM- 
Perintah Kawalan Pergerakan Pemulilhan atau PKPP bermula 10 Jun 2020 hingga 31 Ogos 2020

Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3S/3C (Sesak, Sempit & Sembang Dekat)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 
4) Muat turun aplikasi MySejahtera untuk membantu usaha Kerajaan memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia!

- CPRC KKM
Share:
Read More

Jun 7, 2020

,

15syawal

Assalamualaikum & Selamat Pagi
#anumdarters 
#anumkudut 
#homesweethomeqa 
#hibiscus2 
#bandarsericoalfield 
#stayhome
#perintahkawalanpergerakan
#covid19q
#15syawal
Share:
Read More

NUFFNANG