May 31, 2020

, ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 31 MEI 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 31 MEI 2020

Kes baharu dilaporkan: 57
Perincian kes baharu:-
-->  10 kes import (0 BWN, 10WN)
-->  47 kes penularan tempatan (43 BWN, 4 WN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 7,819

Jumlah kes aktif: 1,351

Kes sembuh: 23

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 6,353

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 9 (Seramai 2 orang memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 115


Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3C (Crowded place, Confined space & Close conversation)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 

- CPRC KKM
Share:
Read More
,

8 Syawal

Assalamualaikum & Selamat Pagi
#anumdarters 
#anumkudut 
#homesweethomeqa 
#hibiscus2 
#bandarsericoalfield 
#stayhome
#perintahkawalanpergerakan
#covid19q
#8syawal
Share:
Read More

May 30, 2020

, ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 30 MEI 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 30 MEI 2020

Kes baharu dilaporkan: 30
Perincian kes baharu:-
-->  3 kes import (0 BWN, 3WN)
-->  27 kes penularan tempatan (17 BWN, 10 WN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 7,762

Jumlah kes aktif: 1,317

Kes sembuh: 95

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 6,330 (85.42%)

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 9 (Seramai 2 orang memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 115 (1.48%)


Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3C (Crowded place, Confined space & Close conversation)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 

- CPRC KKM
Share:
Read More

May 29, 2020

, ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 29 MEI 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 29 MEI 2020

Kes baharu dilaporkan: 103
Perincian kes baharu:-
-->  7 kes import (0 BWN, 7 WN)
-->  96 kes penularan tempatan (84 BWN, 12 WN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 7,732

Jumlah kes aktif: 1,382

Kes sembuh: 66

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 6,235

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 8 (Seramai 2 orang memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 115


Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3C (Crowded place, Confined space & Close conversation)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 

- CPRC KKM
Share:
Read More
, , ,

Renungan Jumaat : Nabi Sudah Lama Pesan, Enam Penyakit Akan Menimpa Umat Akhir Zaman!

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,
Nabi Sudah Lama Pesan, 6 Penyakit Akan Menimpa Umat Akhir Zaman!
NABI SUDAH LAMA PESAN, ENAM PENYAKIT AKAN MENIMPA UMAT AKHIR ZAMAN!
PADA akhir zaman ini terdapat penindasan berlaku di mana-mana sahaja termasuklah sesama umat Islam sendiri kerana sifat tamak dalam diri manusia. Jutaan saudara kita ditindas dengan pelbagai cara seperti wanita dirogol dan dibunuh dan kanak-kanak dibunuh, tanah dan rumah mereka dirampas, dibakar, dihalau dari kampung halaman, hatta dihalau dari negara asal masing-masing. Kita dapat lihat keadaan ini berlaku di merata dunia seperti kepada penduduk asal Islam di Palestin, Ahli Sunnah di Syria, bangsa Islam Ughyur di China, bangsa Moro Islam di Selatan Filipina, penduduk Islam di selatan Thai, muslim di Bosnia dan muslim di Iraq serta yang terkini muslim di India.

Wabak penyakit antara 6 tanda akhir zaman, azab dari kejahatan manusia
Kalau kita teliti beberapa hadis Nabi Muhammad SAW, Nabi SAW sudah menceritakan keadaan yang berlaku sekarang ini dan kenapa ia berlaku kepada umat Islam atau apa salah dan dosa umat Islam diperlakukan dan dihina sehina-hinanya?

Daripada Tsauban r.a, beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Hampir tiba satu waktu di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang yang hendak makan mengerumuni hidangan mereka."

1. Semakin ramai yang suka mengumpul harta dan terlalu mewah. 

Maka salah seorang sahabat bertanya: “Adakah hal itu kerana bilangan kamu sedikit pada hari itu?” Nabi SAW menjawab: “Bahkan kamu pada hari itu ramai sekali, tetapi kamu umpama buih pada waktu banjir dan Allah SWT akan mencabut rasa gentar terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu dan Allah SWT akan melemparkan ke dalam hati kamu penyakit wahan.” 

Seorang sahabat bertanya: “Apakah penyakit wahan itu wahai Rasulullah?”  Nabi SAW menjawab: “Cinta dunia dan takut mati” [HR Abu Dawud].
Ternyata daripada hadis di atas Rasulullah SAW pernah menyatakan berlakunya keadaan ini kerana kesalahan umat akhir zaman ini yang mempunyai antaranya dua penyakit yang amat kronik, walaupun jumlah umat Islam dalam dunia sekarang adalah lebih 1.8 billion (setakat 2012).

Dua penyakit dikatakan itu ialah;

Pertama: Cintakan dunia sehingga memperhambakan diri dan seluruh kehidupan kepada dunia. Apa-apa sahaja yang ditawarkan dunia akan disentap dengan rakusnya sehinggakan mereka lupa halal haram dan dosa pahala, lupa kita akan mati dan akan dipertanggungjawabkan atas setiap apa yang kita lakukan di dunia.

Kedua: Takutkan mati. Akhirnya kerana terlampau cintakan dunia dengan segala kemewahan dan kenikmatannya menyebabkan mereka takutkan kematian, nak buat kerja agama takut diancam dan dibunuh sedangkan umat terdahulu sanggup bergolok gadai hatta terbunuh di medan peperangan demi mewariskan Islam kepada kita hari ini.

2. Ramai anak muda kini lebih mementingkan keseronokkan tanpa mengetahui halal dan haram.

Malangnya umat Islam akhir zaman takutkan kematian sebab itulah kata Nabi SAW kita dikerumuni seperti makanan dikerumuni.

Ada penyakit lain lagi tak disebut oleh Nabi SAW yang menjadi sebab keadaan ini berlaku?
Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Umatku akan ditimpa penyakit yang pernah menimpa umat terdahulu.” Sahabat bertanya: “Apakah penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat terdahulu itu?” 

Nabi SAW menjawab: Penyakit-penyakit itu ialah [HR Hakim]:
1. Terlalu banyak bersukaria
2. Terlalu mewah
3. Mengumpulkan harta sebanyak mungkin
4. Penipuan dalam merebut harta benda dunia
5. Saling memarahi
6. Dengki-mendengki, sehingga menzalimi antara satu sama lain

3. Dunia Islam telah dilanda krisis rohani yang sangat serius dan meruncing. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terjebak menghambakan diri kepada dunia dan memuaskan hawa nafsu serakah.

MasyaAllah, kalau kita perhatikan masyarakat kita hari ni betapa penyakit yang Rasulullah SAW sebutkan dalam hadis ini telah menular seperti wabak yang sangat bahaya dan tidak dapat dibendung penularannya dan menjadi penyakit kronik.

Dunia Islam telah dilanda krisis rohani yang sangat serius dan meruncing. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terjebak menghambakan diri kepada dunia dan memuaskan hawa nafsu serakah. Akibat turutkan hawa nafsu, tentunya segala cara akan digunakan termasuk segala tipu muslihat tidak mengira halal haram dan dosa pahala. Ketika itu lenyaplah nilai-nilai akhlak yang murni dan tinggallah kecurangan, khianat-mengkhianati, dengki mendengki dan zalim menzalimi… Nauzubillah.

4. Peperangan banyak mengorbankan nyawa insan tidak berdosa.

Apa ubatnya untuk menyembuhkan penyakit-penyakit ini?
Beberapa ubat dan vaksin kepada penyakit kronik akhir zaman ini sebagaimana yang difirmankan oleh Allah SWT yang mencipta kita dan baginda Nabi SAW adalah seperti berikut:

Firman Allah SWT: “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah (Agama Islam) [Ali Imran:103].

Rasulullah SAW berpesan kepada kita: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang mana kalau kamu berpegang dengannya nescaya kamu tak akan sesat selamanya iaitu: 
"Al-Quran dan Sunnahku.”

Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi SAW bersabda: “Semua umatku akan masuk ke dalam syurga melainkan yang enggan.”

Sahabat berasa kehairanan lalu bertanya; “Ya Rasulullah! Siapa yang tidak mahu masuk syurga?” Rasulullah SAW menjawab: “Siapa yang taat kepadaku bererti dia mahu masuk syurga dan siapa yang menyalahi ajaranku maka itulah yang tidak mahu masuk syurga - [Riwayat Bukhari].

Maka marilah kita kembali ke pangkal agama Islam kita dan berpegang kuat kepada ajaran-ajarannya, insya-Allah kita akan diselamatkan oleh Allah di dunia dan akhirat.
Penulis : Ustaz Shams ialah pensyarah di sebuah universiti

Share:
Read More
,

Syawal 6

Assalamualaikum & Selamat Pagi
#anumdarters 
#anumkudut 
#homesweethomeqa 
#hibiscus2 
#bandarsericoalfield 
#stayhome
#perintahkawalanpergerakan
#covid19q
#6syawal
Share:
Read More

May 28, 2020

,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 28 MEI 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 28 MEI 2020

Kes baharu dilaporkan: 10
Perincian kes baharu:-
-->  0 kes import (0 BWN, 0 WN)
-->  10 kes penularan tempatan ( 5 BWN, 5 WN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 7,629

Jumlah kes aktif: 1,345

Kes sembuh: 86

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 6,169

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 8 (Seramai 4 orang memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 115


Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3C (Crowded place, Confined space & Close conversation)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 

- CPRC KKM
Share:
Read More
,

Syawal 5

Assalamualaikum & Selamat Pagi
#anumdarters 
#anumkudut 
#homesweethomeqa 
#hibiscus2 
#bandarsericoalfield 
#stayhome
#perintahkawalanpergerakan
#covid19q
#5syawal
Share:
Read More

May 27, 2020

, ,

Ringkasan Kes COVID-19 pada 27 MEI 2020

Assalamualaikum & Salam Sejahtera rakyat Malaysia yang dikasihi 😊

Ringkasan Kes COVID-19 pada 27 MEI 2020

Kes baharu dilaporkan: 15
Perincian kes baharu:-
-->  6 kes import (0 BWN, 6 WN)
-->  9 kes penularan tempatan ( 4 BWN, 5 WN)

Jumlah keseluruhan kes dilaporkan di Malaysia: 7,619

Jumlah kes aktif: 1,421

Kes sembuh: 42

Jumlah keseluruhan kes sembuh: 6,083

Jumlah keseluruhan kes di ICU: 8 (Seramai 4 orang memerlukan bantuan alat pernafasan)

Kematian: 0

Jumlah keseluruhan kematian: 115


Nasihat berkaitan COVID-19
1) Elakkan 3C (Crowded place, Confined space & Close conversation)
2) Amalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
3) Terus patuh kepada S.O.P 

- CPRC KKM
Share:
Read More
,

4Syawal

Assalamualaikum & Selamat Petang
#anumdarters 
#anumkudut 
#homesweethomeqa 
#hibiscus2 
#bandarsericoalfield 
#stayhome
#perintahkawalanpergerakan
#covid19q
#4syawal
Share:
Read More
, , , , ,

Hari Raya Aidilfitri 2020

Assalamualaikum semua
Hari ini telah bermula bekerja
Pagi x sempat nak up entry bz al maklum la lama x masuk office kan
Ok ptg ni nak ajak korang layan gambar2 raya kami
 Pagi Raya kami balik kuala selangor
Nasib baik la kg husband satu negeri 
 Simpan kenangan bersama Arissa & Aira
 Menu lunch 
 Ptg dah balik rumah sendiri
 Hanya kami 3 beradik beraya bersama
 Try test pakai tudung
 Rasa macam sesuai plak ngan muka Anum
 Apa pandangan korang 
 Inshaallah memang ada niat nak berhijab
 Doakan semoga Anum akan berhijab ya
 Alhamdullilah
 My cookies Raya
 Menu hidangan untuk jamu adik beradik
 Memandangkan raya pertama sahaja yang boleh beraya
 alhamdullilah puas hati dapat makan bersama adik beradik
 Our memories Raya 
 Beraya dirumah je la 
 nasib baik sempat beli baju raya 
 Bergambar kenangan
 Raya tahun 2020 sangat special
 Alhamdullilah first time raya umah sendiri
 ada masa yang terluang kami abadikan dengan gambar2 kenangan
 In Love
 macam2 gelagat ya
 layankan 
 Tahun ini tema kami purple
 dah kenapa tu ?
 Nasib la sempat mengemas rumah time PKP
 Home Sweet Home Q&A
 Bersalama raya dengan hubby
 Ampunkan semua dosa2 saya :)
 Rumah kami x besar tapi alhamdullilah disini la kebahagian kami
 Happy Raya all
 Banyak gambar sebagai kenangan
 Syukur selalu
 santai sambil tunggu adik dan kakak sampai
 sempat la Anum buat ketupat palas
menu wajib org pahang
 Rendang daging 
 siap
 Home Swet Home
 Kenangan kami
 Menu Raya
 Bersama Kak Mon & Zai
Alhamdullilah walau jauh dari mak di kg tapi kami tetap beraya

Share:
Read More

NUFFNANG