EKSPEDISI JELAJAH TAMAN NEGARA ROYAL BELUM 2019 (23-25 OGOS) Part 2

, , 10 comments
Assalamualaikum semua
Selamat petang
Ok nak sambung lg entry Belum
 alhamdullilah setelah melayari perjalanan yang sangat cantik houseboat dah parking
 Firts xtvt kami melawat perkampungan orang asli
Selain kaya dengan khazanah flora dan fauna, Royal Belum juga didiami oleh masyarakat Orang Asli. 
Terdapat satu penempatan Orang Asli yang boleh anda lawati , sebelum ini pecahan mengikut kampung sekarang kerajaan telah menempatkan hanya satu tempat  sahaja. Antaranya Kampung Orang Asli Aman Damai, Kampung Orang Asli Sungai Kejar, Kampung Orang Asli Sungai Tiang dan Kampung Orang Asli Belum Lama, kesemuanya ditempatkan di satu penempatan.
sebahagian anak-anak Orang Asli Kampung
Kebanyakkan Orang Asli ini terdiri dari suku kaum Jahai dan suku kaum Negrito.
Mereka menerima lawatan anda dengan hati dan tangan terbuka.
Kelibat anak-anak Orang Asli yang comel dan malu-malu ini begitu menceriakan kami. 
 Hadiah n sedikit buah tangan yang diberikan oleh tok Batin untuk kami
 ada rupa pemain bola kan
 kalau korang hebat cuba teka siapa??
Jika berkesempatan ke sini, bawalah beberapa saguhati seperti makanan dan permainan untuk diberikan pada kanak-kanak Orang Asli.  
 jom belajar menyumpit
 ruang rehat yang sangat luas serta selesa
Sumbangan juga boleh diberikan pada tabung sumbangan mereka. 
 Mereka akan sangat menghargainya.
 semua gembira dapat berjumpa dengan mereka
 alhamdullilah
 antara perumahan serta penempatan mereka
 cantiknya 
 happy anak2 mereka 
 nampak bersih kan
 jom teruskan perjalanan lagi
 setelah menghabiskan masa selama 2 jam di perkampungan org asli kami gerak semula ke houseboat semula
 menanti speedboat
 ibu kayu yang segar2
 back to houseboat
 view matahari terbenam 
 cantiknya x sabar nak terjun
 best dapat memancing ini
ok nanti kita sambung lagi ya

10 comments:

  1. Bestnya ke tempat macam ni. Sekarang tengah jerebu di bandar. Kalau dapat lari sekejap kat sini pun dah syiokk hirup udara segar jap 😊

    ReplyDelete
  2. seronoknya kak.. serius teringin nk pegi belum. nk tdoq atas boat house. pegi kg org asli. hritu lecturer cerita masa tgh dayung sampan, harimau lalu tepi sungai hahaha serammm

    ReplyDelete
  3. Seronoknya pergi holiday tempat cantik dan tenang ya..

    ReplyDelete
  4. bestlah dapat datang sini. dapat explore nature more

    ReplyDelete
  5. Allahu...cantiknyaa pemandangan dia! melawat orang asli tu dalam pakej dia sekali ekkk

    ReplyDelete

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih