السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,
TARBIYAH RAMADHAN 
Image result for Tarbiyah Ramadhan
Masa itu umpama air pasang surut
Tiada siapa yang dapat menahannya.

Jangan biarkan waktu dan hari-hari
Berlalu tanpa berbuat kebaikan,

Apa yang diperolehi dalam hidup ini,
Adalah sepenuhnya daripada apa yang
kita berikan padanya

Senantiasa kita bersiap untuk menghadapi Masa depan kita di alam kubur dan di akhirat kelak dengan selalu melakukan kebaikan dan meninggalkan segala keburukan

Yang mengalir ialah AIR
Bukannya SUNGAI..

DAN  PASTINYA

Yang pergi bukannya MASA
Tetapi KITA

Penyesalan itu selalu datang lewat namun semoga kita masih punya waktu untuk menyesali segala perbuatan kita dan segera memperbaikinya didunia ini.

Sebelum penyesalan itu terlambat dan benar-benar telah tidak ada gunanya lagi.

"Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Ramadhan dan sampaikan kami pada malam lailatul qadr. "
Image result for Tarbiyah Ramadhan

Assalamualaikum semua
Semalam EL kerana ayah mertua operation
So tolak masuk operation room jam 8.00am
Pembedahan dijalankan tepat jam 10.00am
So kami berkumpul dihospital semalam
 Tepat jam 4.00pm. ayah mertua di transfer ke ICU
 sebagai pantauan after operation
 Katil 13, semoga ayah cepat sembuh dan pulih seperti biasa
ICU x leh nak jaga, so hari ini kita tunggu perkembangan ya
Inshaallah Doktor cakap kalau x ada apa2 hari ini transfer wad biasa
Terima kasih pada semua yang mendoakan ya
Assalamualaikum & Very Good Afternoon

BUS ONLINE TICKET RAYA Giveaway at https://www.facebook.com/satanic.soap starting from 3.00 pm May 30, 2019 until 11.59 pm May 31, 2019. All reader residing in Malaysia are invited to join.

Giveaway Entry Requirements:

1. Plz leave comments below about culture of city/country they've visited" & Done
2. Like n share entry
3. Join FB Group: Accesstrade Malaysia Affiliate Community Accesstrade Malaysia Affiliate Community

Winners will be determined by creative story & will be announced on May 31, 2019.

Giveaway Gifts -Free tickets are only valid for the following LA Holidays Express bus trips from:

First: • 1 Kuala Lumpur bus ticket to Pasir Gudang
Second: • 1 Pasir Gudang bus ticket to Kuala Lumpur
Third: • 1 Kuala Lumpur bus ticket to Masai
Fourth: • 1 Masai bus ticket to Kuala Lumpur

Free tickets are only applicable for LA Holidays Express bus ticket, between Kuala Lumpur and Pasir 
Gudang/Masai with travelling date from 15 June 2019 to 31 July 2019 only, subject to the availability 
• Any other charges, including (but not limited to) processing fee, travel insurance, personal expenses or accommodation request, shall be borne entirely by the selected winner
• Please click here https://bit.ly/2XdfyTD
All the best & Good Luck all

#anumkudut
#giveaway
#bloggermalaysia
#blogger
Assalamualaikum semua
disebabkan kekangan masa x sempat nk up entry iftar by day
so kumpul je la ya
ini semua menu iftar anum this week
 Kobis goreng
 Soda ais
 wajib ada kurma
 kopok ganu
 menjadi.. alhamdullilah
 sos kopok
 mangga jus
 bayam goreng
 ikan kerisi bakar
 tadaaaaaaaaaa
 sesekali makan megi
menu ringkas
kadang dah boring makan nasi kan
hehe ok la back to work
Assalamualaikum semua
Selamat pagi
Doakan ayah mertua anum selamat menjalani pembedahan ya
tahun nie x berapa nak raya
ujian datang kepada my family in law
mybe ada hikmahnya nanti kan
panjang cerita nak story, apa pun pembedahan ini untuk kali kedua selepas kemalangan yang menimpa ayah mertua anum (renjatan electrik)
sama-sama kita doakan ya
Related image
Ya Allah , ya Tuhan kami, yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, kami berhimpun pada hari ini berdoa memohon rahmat dan hidayah dari-Mu. 
Semoga dengan rahmat itu , Engkau berikan petunjuk kepada kami, Engkau perkukuhkan perpaduan kami, Engkau memperbaiki urusan Agama dan dunia kami.
Ya Allah, ya Tuhan kami yang memiliki segala kekuasaan dan kemuliaan, kurniakanlah taufik dan hidayah-Mu kepada kami, restuilah perancangan kami, bimbinglah kami dengan petunjuk-Mu yang berterusan. 
Pimpinlah kami sekalian ke jalan yang lurus dan benar yang membawa kepada ketenteraman dan kesejahteraan. 
Hindarkanlah kami sekalian dari segala mala petaka dan sifat-sifat yang keji. 
Ya Allah , Ya Tuhan kami yang Maha Mendengar, Kau berilah kekuatan dan keselamatan kepada Ayah mertuaku yang akan menjalani pembedahan. Semoga pembedahannya berjalan lancar dan mendapat kesihatan yang baik selepas pembedahan.

Assalamualaikum semua
Selamat pagi
lega semalam dah selesai temuduga
terima kasih pada yang mendoakan kejayaan Anum
Ok pagi ni nak share gambar2 sempena sambutan hari lahir anak saudara
 alhamdullilah bila balik kg dapat berkumpul
 kebetulan bday si rijal nie
 cepatnya masa berlalu ini anak abg anum no 2
 dah genap 20 tahun, cepatnya masa berlalu
 semua dah besar2 kan 
 apa pun selamat hari lahir rijal
syukur selalu
back to work
Assalamualaikum semua
Selamat pagi
Hari ini nak share gambar2 semasa blk kg last week
 Nama diberi si tam
 peneman my mom
 wow garangnya
 operasi pembersihan halaman bonda
 selesai 
 kemaskan semua yang dipotong
 hasilnya korang tau x nama ulam nie
kami panggil serai kayu, sedap lemak2 pahit
 next nak buang pokok nie
 hero utk hari ini
 handal budok ni tarik seorang2 dia je
 potong kecik2 senang nak bakar nanti
 pokok sukun nie kena buang sebab dah masuk ulat
 buahnya x berapa elok da
 pokok tua kan
 tarikkkkk
 my brother pakar potong pokok haha
alhamdullilah selesai bersihkan halaman bonda
memandangkan tahun nie beraya di rumah mil so kita balik awal 
tolong apa yang patut hehe
ok la petang nie Anum ada temuduga harap semua dapat doakan Anum ya
Terima kasih semua
jom sambung kerja
Assalamualaikum semua
9 hari telah berlalu (17.5.2019)
tahun nie masuk la anniversary kami yang ke 5
Alhamdullilah setiap tahun sambutan ulang tahun perkahwinan kami
akan disambut serentak dengan hari lahir my hubby
memang kami pilih date yang sama untuk menikah
sambutan macam biasa lewat disebabkan jatuh pada bulan ramadhan
sama macam last year
so amik kesempatan untuk wish bday hubby 
Dear husband, words to describe you: Wonderful, amazing, unique, incomparable, handsome, strong, and incredible. I could go on forever. Wishing you a blessed birthday.”
It’s easy to fall in love, but it’s much harder to stay in love with the same person for the rest of one’s life. 
The bond of a marriage can take various forms, depending on whether life is imitating calm or storms. Sometimes in can be a beautiful knot, sometimes it can be a fragile cord. Regardless of what it is, I hope your lives overflow with bliss. Happy anniversary.
#anumqudut 
#5thanniversary 
#bdayhubby 

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,

Tiga Fasa Ramadhan
Image result for Tiga Fasa Ramadhan
Sebulan itu 30 hari. Rasulullah SAW membahagikan Ramadhan itu kepada tiga fasa.

Fasa pertama adalah rahmat, fasa kedua pula keampunan dan fasa terakhir adalah perlepasan dari api neraka. 

Secara mudahnya 10 hari pertama adalah untuk rahmat, 10 hari kedua untuk keampunan dan 10 hari ketiga adalah jaminan pelepasan dari api neraka.

Ramadhan dikurniakan kepada umat Muhammad SAW dengan kelebihan-kelebihan tertentu. Antara yang terdapat dalam bulan ini dan tidak terdapat dalam era orang-orang terdahulu adalah Lailatul Qadar. Ulama berpendapat bahawa malam istimewa ini berada di celahan malam-malam 10 terakhir Ramadhan. Dan juga berada pada malam yg bernombor ganjil sperti 21,23,25,27,28,29. Wallahua'lam. Namun sekali mendapatnya, pasti tergolong dari kalangan jutawan ibadah. Semalam beribadah nilainya dengan seribu bulan bersamaan 83 tahun. Cukup bernilai hadiah yang dikurniakan Allah SWT kepada umat Muhammad SAW.

Keutamaan 10 Hari Pertama
Pada 10 hari pertama ramadhan telah diriwayatkan sebagai hari-hari diturunkannya rahmat dari Allah SWT kepada manusia. Pada 10 hari pertama ini kita akan banyak mendapatkan limpahan pahala dari berbagai amalan-amalan yang kita lakukan selama berpuasa.

Keutamaan 10 Hari Kedua
Setelah melewati 10 hari pertama ramadhan, sekarang kita akan memulai fasa kedua bulan ramadhan atau fasa 10 hari pertengahan ramadhan dimana keutaman fasa kedua ini adalah Allah SWT banyak memberikan maghfirah atau ampunan. Inilah saat yang tepat bagi kita untuk meminta ampun atas dosa-dosa kita dengan memperbanyak dzikir dan meminta ampunan, meminta agar semua dosa-dosa kita di maafkan dan diterima tobat kita. Tidak ada bulan-bulan lain yang sebaik bulan Ramadhan, maka itu janganlah kita menyiakannya, agar kita tidak menjadi orang yang rugi.

Keutamaan 10 Hari Terakhir Ramadhan
Bulan Ramadhan merupakan momentum peningkatan kebaikan bagi orang-orang yang bertaqwa dan ladang amal bagi orang-orang shaleh. Terutama, sepuluh hari terakhir Ramadhan. Sebahagian ulama kita membahagi bulan ini dengan tiga fasa: fasa pertama sepuluh hari awal Ramadhan sebagai fasa rahmat, sepuluh di tengahnya sebagai fasa maghfirah dan sepuluh akhirnya sebagai fasa pembebasan dari api neraka. 

Sebagaimana diriwayatkan oleh sahabat Salman Al Farisi: “Adalah bulan Ramadhan, awalnya rahmat, pertengahannya maghfirah dan akhirnya pembebasan dari api neraka.”

Dari ummul mukminin, Aisyah ra., menceritakan tentang keadaan Nabi SAW. ketika memasuki sepuluh hari terakhir Ramadhan: “Beliau jika memasuki sepuluh hari terakhir Ramadhan, mengencangkan ikat pinggang, menghidupkan malamnya dan membangunkan keluarganya.” Apa rahsia perhatian lebih beliau terhadap sepuluh hari terakhir Ramadhan? Paling tidak ada dua sebab utama:

Sebab pertama, kerana sepuluh terkahir ini merupakan penutupan bulan Ramadhan, sedangkan amal perbuatan itu tergantung pada penutupannnya atau akhirnya. Rasulullah SAW berdo’a:
“Ya Allah, jadikan sebaik-baik umurku adalah penghujungnya. Dan jadikan sebaik-baik amalku adalah pamungkasnya. Dan jadikan sebaik-baik hari-hariku adalah hari di mana saya berjumpa dengan-Mu Kelak.”

Jadi, yang penting adalah hendaknya setiap manusia mengakhiri hidupnya atau perbuatannya dengan kebaikan. Kerana boleh jadi ada orang yang jejak hidupnya melakukan sebahagian kebaikan, namun ia memilih mengakhiri hidupnya dengan kejelekan.

Sepuluh akhir Ramadhan merupakan pamungkas bulan ini, sehingga hendaknya setiap manusia mengakhiri Ramadhan dengan kebaikan, yaitu dengan mencurahkan daya dan upaya untuk meningkatkan amal ibadah di sepanjang sepuluh hari akhir Ramadhan ini.

Sebab kedua, kerana dalam sepuluh hari terakhir Ramadhan di duga turunnya lailatul qadar, karena lailatul qadar bisa juga turun pada bulan Ramadhan secara keseluruhan, sesuai dengan firman Allah swt.
 “Sesungguhnya Kami telah turunkan Al Qur’an pada malam kemuliaan.”

Allah swt. juga berfirman:
 “Bulan Ramadhan,adalah bulan diturunkan di dalamnya Al Qur’an, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan dari petunjuk dan pembeda -antara yang hak dan yang batil.”

Dalam hadits disebutkan: “Telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan di dalamnya ada lailatul qadar, malam lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa diharamkan darinya maka ia diharamkan mendapatkan kebaikan seluruhnya. Dan tidak diharamkan kebaikannya kecuali ia benar-benar terhalang -mahrum-.”

Al qur’an dan hadits sahih menunjukkan bahwa lailatul qadar itu turun di bulan Ramadhan. Dan boleh jadi di sepanjang bulan Ramadhan semua, lebih lagi di sepuluh terakhir Ramadhan. Sebagaimana sabda Nabi saw.:
 “Carilah lailatul qadar di sepuluh terakhir Ramadhan.”

Pertanyaan berikutnya, apakah lailatul qadar di seluruh sepuluh akhir Ramadhan atau di bilangan ganjilnya saja? Banyak hadits yang menerangkan lailatul qadar berada di sepuluh hari terakhir. Dan juga banyak hadits yang menerangkan lailatul qadar ada di bilangan ganjil akhir Ramadhan. Rasulullah saw. bersabda:
 “Carilah lailatul qadar di sepuluh hari terakhir dan di bilangan ganjil.”
 “Sesungguhnya Allah ganjil, menyukai bilangan ganjil.”

Oleh kerana itu, kita rebut lailatul qadar di sepuluh hari terakhir Ramadhan, baik di bilangan ganjilnya atau di bilangan genapnya. Kerana tidak ada konsensus atau ijma’ tentang kapan turunya lailatul qadar.

Di kalangan umat muslim masyhur bahwa lailatul qadar itu turun pada tanggal 27 Ramadhan, sebagaimana pendapat Ibnu Abbas, Ubai bin Ka’ab dan Ibnu Umar radhiyallahu anhum. Akan tetapi sekali lagi tidak ada konsensus pastinya.
Sehingga imam Ibnu Hajar dalam kitab “Fathul Bari” menyebutkan, “Paling tidak ada 39 pendapat berbeda tentang kapan lailatul qadar.”

Ada yang berpendapat ia turun di malam dua puluh satu, ada yang berpendapat malam dua puluh tiga, dua puluh lima, bahkan ada yang berpendapat tidak tertentu. Ada yang berpendapat lailatul qadar pindah-pindah atau ganti-ganti, pendapat lain lailatul qadar ada di sepanjang tahun. Dan pendapat lainnya yang berbeza-beza.

Untuk lebih hati-hati dan antisipasi, hendaknya setiap manusia menghidupkan sepuluh hari akhir Ramadhan.

Apa yang disunnahkan untuk dikerjakan pada sepuluh hari akhir Ramadhan?
Adalah qiyamullail, sebelumnya didahului dengan shalat tarawih dengan khusyu’. Qira’atul qur’an, dzikir kepada Allah, seperti tasbih, tahlil, tahmid dan takbir, istighfar, do’a, shalawat atas nabi dan melaksanakan kebaikan-kebaikan yang lainnya.
Lebih khusus memperbanyak do’a yang ma’tsur:
Seperti yang diriwayatkan oleh Aisyah, bahwa beliau berkata: “Saya berkata: Wahai Rasul, apa pendapatmu jika aku mengetahui bahwa malam ini adalah lailatul qadar, apa yang harus aku kerjakan? Nabi bersabda: “Ucapkanlah: “Allahumma innaka afuwwun tuhibbul afwa fa’fu ‘anni.” (Ya Allah, Engkau Dzat Pengampun, Engkau mencintai orang yang meminta maaf, maka ampunilah saya.” (Ahmad dan disahihkan oleh Al-Albani)

Patut kita renungkan, wahai saudaraku muslim-muslimah: “Laa takuunuu Ramadhaniyyan, walaakin kuunuu Rabbaniyyan. Janganlah kita menjadi hamba Ramadhan, tapi jadilah hamba Tuhan.” Kerana ada sebahagian manusia yang menyibukkan diri di bulan Ramadhan dengan keta’atan dan qiraatul Qur’an, kemudian ia meninggalkan itu semua bersamaan berlalunya Ramadhan.
Kami katakan kepadanya: “Barangsiapa menyembah Ramadhan, maka Ramadhan telah mati. Namun barangsiapa yang menyembah Allah SWT, maka Allah SWT tetap hidup dan tidak akan pernah mati.”

Allah SWT cinta agar manusia ta’at sepanjang zaman, sebagaimana Allah SWT murka terhadap orang yang bermaksiat di sepanjang waktu.

Dan kerana kita ingin mengambil bekalan sebanyak mungkin di satu bulan ini, untuk mengarungi sebelas bulan selainnya.

Semoga Allah swt. menerima amal kebaikan kita. Amin