Mar 20, 2019

Wordless Wednesday #2/19

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,
HATI KITA ALLAH SWT YANG PEGANG, MAKA IKHLAS KAN HATI....
Image result for Hati Kita Allah SWT Yang Pegang, Maka Ikhlas Kan Hati
Apa perasaan kita, bila buah atau bunga yang kita tanam, yang kita jaga, yang kita sayang, tiba-tiba esoknya bila dah ranum, bila dah mekar, ada orang petik, ada haiwan ambik. marah tak?

Mesti marah sikit. mesti kecewa sikit. mesti sedih sikit.
Kenapalah susah payah aku jaga, orang lain yang dapat manfaatnya?

Mungkin boleh disamakan macam berperasaan.
Katakanlah ada seorang yang kita suka, bila dia sedih, kita jadi tempat dia berkongsi kesedihan. kita pun bagi semangat pada dia, kita pun jaga hati dia baik-baik.
Bila dia dah kembali bersemangat, dah kembali ceria, kembali tenang, tiba-tiba suatu hari, dia jatuh cinta pada orang lain.
Kecewa tak?

Mesti kecewa sikit. mesti marah sikit. mesti sedih banyak. kenapa aku yang susah payah jaga perasaan dia, orang lain yang dapat meraih cinta dia?
Tarik nafas. sebut nama Allah SWT sejenak. pejam mata.
Kita lupa sesuatu yang penting kat sini. bunga dan buah yang kita tanam tu, tanahnya milik siapa?

Orang yang kita sayang dan jaga perasaannya tu, hatinya siapa yang pegang?

Tak ada yang lain kecuali Allah SWT, pemilik segala apa yang ada dilangit dan dibumi.
Jadi ikhlas lah dalam berbuat kebaikan. mungkin Allah SWT nak ajar sesuatu.
Allah SWT nak kita tahu tak semua yang kita harap akan jadi kenyataan.
Allah SWT nak kita tahu tanpa keikhlasan segala perbuatan akan mendatangkan penat lelah.
Allah SWT nak kita tahu yang indah di dunia itu sementara. 
Allah SWT nak kita tahu takdir tetap milik DIA walau impian itu milik kita.
Maka berlapang dadalah, sesuatu yang akan jadi milik kita, walau sukar mana pun, kalau Allah SWT kata jadi milik kita, pasti akan jadi milik kita akhirnya.
Tapi kalau sesuatu tu bukan milik kita, walau datangnya sesenang apa pun, kalau Allah SWT kata takkan jadi milik kita, maka tak akan pernah jadi milik kita.
Ikhlas lah. Ikhlas itu melegakan! 

Semoga dapat memberi manfaat kepada kita semua..

Share:

10 comments:

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

NUFFNANG