March 2018 - ♥TWO SOULS BECOME ONE♥

Mar 29, 2018

SPONTANEOUS THURSDAY #138
8:30 AM 8 Comments
Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera,
Image result for CABARAN HIDUP X SEMUDAH DISANGKA
Hidup zaman sekarang ni memang mencabar. Dari segi kewangan, sosial, komuniti dan macam-macam lagi. Pelbagai cabaran hidup yang timbul dan ada juga yang boleh mengancam ketenteraman dan nyawa kita sebagai individu didalam masyarakat.
Tapi, ada kata-kata mat saleh yang berbunyi : 
“Life must go on”

Atau dalam bahasa kita ianya bermaksud hidup mesti terus. Nak tak nak kena teruskan kehidupan. Sebab setiap dari kita ada tanggungjawab masing-masing yang perlu dipikul hingga ke akhir hayat.

Life Lesson Through Hardship

Selalu kita tengok dalam drama, orang dilanda pelbagai masalah. Hidup susah, keluarga porak peranda dan sebagainya. Ada yang tetap terus hadapi cabaran hidup dengan tabah. Namun ada juga yang cuba mengambil jalan singkat akhirnya menjerat diri sendiri.
Memang banyak cabaran hidup muncul kini. Ianya memang realiti dan benar-benar terjadi. Antara perbualan di group whatapps taman aku,
“Akak dah buat semua tu dik, tapi hidup tetap susah.”
Nauzubillah. mengucap panjang aku Kehidupan akak tu dilanda cabaran hidup yang cukup hebat. Masalah rumah tangga, hutang, politik tempat kerja, dan masalah ekonomi semasa. Tak dapat aku bayangkan keperitan yang dialami.

Kenapa Aku? Kenapa bukan orang lain?

Pernah tak, tiba-tiba rasa kita sahaja yang sedang menghadapi carabaran hidup. Orang lain takde apa pun. Rasa macam kita lah yang kena dugaan paling hebat. Sampai kadang-kadang terfikir macam ni :
“Dulu aku sembahyang sunat, wirid lama lepas solat, tambah dengan baca Al Quran, bersedekah. Last-last jadi apa?
Hidup terumbang-ambing jugak. Masalah tak settle juga. Ada Orang diluar sana tu tak sembahyang pun. Hidup kaya raya jer!
Biarlah. Malas aku nak sembahyang.”
Siapa pernah rasa bahawa ALLAH itu tidak adil kepada kita, lalu kita tidak melaksanakan arahan-Nya? Adilkah apa yang kita lakukan perkara tersebut kepada pencipta sedangkan kita masih lagi diberi rezeki dan peluang untuk hidup di dunia ini?
Tanya semula pada diri adakah kita beriman sedangkan kita tidak diuji? Istimewanya menjadi seorang muslim, Apabila dia mewah rezeki dia bersyukur, apabila diuji dia bersabar dan redha.

Cabaran Hidup Adalah Untuk Semua
Tuhan sentiasa menguji hambanya dalam pelbagai jenis. Sudah pasti ujian ini adalah untuk menguji iman kita. Secara amnya ujian itu ada 2 jenis :

Ujian 1 : semakin membuatkan diri ini dekat kepada-Nya.
Ujian 2 : semakin menjauhkan kita dari rahmat-Nya.

Ada orang sempit rezekinya, Lalu dia mencuri untuk teruskan kehidupan. Tapi ada juga yang berusaha lebih keras untuk keluar dari kesempitan tersebut. Ada orang luas rezeki, Malangnya dia lupa diri, tidak mengingati Ilahi. Namun bukan semua. Masih ada yang bersyukur. 

Jadi Anda Golongan Yang Mana?

Bersabar dan redha apabila diuji. Walau apa pun cabaran hidup, kehidupan mesti diteruskan. Bezanya adalah cara kita bertindak dan apa tindakan untuk menempuh cabaran tersebut. Lain orang, lain cara. Jadi pilihlah jalan yang terbaik dan dirasakan betul.
Aku pernah menyaksikan seorang kawan yang sedang diuji dengan rumah tangganya, bisnes partner tak guna, sambil menyara adik beradik yang masih belajar dan juga ibubapa yang dah bersara.
Dengar masalah dia pun aku serabut tapi hidupnya bersyukur, tak merungut dan tidak pernah meminta2. You earn my respect babe! Apabila sahabat kita sedang diuji, jangan jadi nasi tambah! Jangan ditambah ujian mereka.

If you don’t walk in their shoes,
don’t gossip about their journey.

Buat jiwa yang sedang digugurkan dosa. Senyumlah….


Reading Time:

Mar 15, 2018

Pengambilan Sarapan Pagi - Jangan Ambil Mudah! Makan pagi berkhasiat asas kekal tenaga, kecergasan kanak-kanak
8:00 AM 8 Comments
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,

SENARIO 1 :
“MIMI tidak suka sarapan pagi. Kalau makan pagi dia mesti sakit perut. Selalunya lepas bangun tidur, dia akan terus ke sekolah. Lagipun tak sempat. Kami keluar rumah jam 6.45 pagi. Dia suka sambung tidur dalam kereta daripada makan,” kata Halimah ketika diaju soalan kenapa tidak menyediakan sarapan pagi untuk anaknya sebelum melangkah ke sekolah.
Sarapan pagi tidak saja mustahak, sebaliknya pemilihan sajian juga perlu diberikan perhatian kerana ia turut mempengaruhi kecerdasan individu. Kajian menunjukkan pengambilan sarapan pagi dapat membantu seseorang terutama kanak-kanak memberi tumpuan penuh ketika di sekolah dan membantu meningkatkan prestasi pembelajaran.
SENARIO 2 :
“MUHAMAD pula suka makan nasi dan ketulan nugget ayam. Setiap pagi saya akan sediakan nasi lemak atau nugget. Yang lain dia tidak selera. Lagipun dia bukan dalam kategori lebih berat badan. Dia kurus saja jadi saya kira tidak salah bagi makanan itu. Biar dia gemuk sikit,” kata Zaharah mengenai tabiat makan anaknya yang baru masuk Tahun Satu.
SENARIO ini mungkin biasa kita dengar. Sama ada tahu atau tidak ambil kisah, segelintir ibu bapa masih tidak memberi perhatian serius terhadap kepentingan sarapan pagi untuk memastikan anaknya dapat menumpukan sepenuh perhatian pengajaran di dalam kelas.

Mimi mungkin berhadapan dengan kelaparan yang amat sangat, pada jam 9 pagi lantaran tidak makan apa-apa, sejak masuk tidur jam 10 malam dan bangun 6.30 pagi.
Bagi Muhammad pula untuk beberapa jam awal persekolahan dia mungkin bertenaga, tetapi apabila guru mulai mengajar dan murid lain menumpukan perhatian pada papan hitam, fikirannya mulai mengelamun kerana mengantuk. 

Sarapan pagi tidak saja mustahak, sebaliknya pemilihan sajian juga perlu diberikan perhatian kerana ia turut mempengaruhi kecerdasan individu. Kajian menunjukkan pengambilan sarapan pagi dapat membantu seseorang terutama kanak-kanak memberi tumpuan penuh ketika di sekolah dan membantu meningkatkan prestasi pembelajaran.
Tanpa sarapan pagi, kanak-kanak sukar untuk menumpukan sepenuh perhatian, tidak bermaya dan mengantuk di awal pagi persekolahan.

Pensyarah Kanan, Jabatan Pemakanan dan Dietetik, Universiti Putra Malaysia, Dr Barakatun Nisak Mohd Yusof, berkata sarapan pagi amat penting bagi memulakan hari individu dengan lebih bertenaga selepas lebih lapan jam tidur, terutama otak.

Bagi kanak-kanak sekolah rendah berusia 6 hingga 12 tahun, Dr Barakatun menjelaskan, makanan yang rendah kandungan lemak, sederhana protein dan karbohidrat serta tinggi kandungan serta vitamin dan mineral adalah yang terbaik untuk kanak-kanak sekolah rendah.
“Antara makanan yang paling mudah adalah bijirin sarapan. Apabila dicampur dengan susu. Mereka turut mendapat pelbagai khasiat seperti protein dan kalsium yang amat penting untuk pertumbuhan tulang dan gigi.

“Selain itu, roti bakar dan susu, roti dan keju ataupun nasi goreng atau mi goreng yang digoreng kurang minyak dan ditambah pelbagai jenis sayur-sayuran boleh dijadikan hidangan sarapan. Kuih-muih yang dibakar atau dikukus seperti popia basah dan apam kukus juga pilihan yang baik. Cuba kurangkan makanan diproses kerana ia tinggi lemak dan garam. Paling penting pelbagaikan hidangan supaya tidak cepat bosan,” katanya mengulas mengenai kepentingan sarapan pagi untuk anak-anak kecil yang mungkin belum arif mengenai kebaikannya.

Dari segi saintifik, kanak-kanak perempuan (sekolah rendah) perlukan 1,200-1,600 kalsium/harian (kcal/hari) manakala kanak-kanak lelaki memerlukan 1300-1800 kcal/hari. Kebiasaannya, mereka perlu makan 4-6 kali sehari. Makan dengan kerap tetapi pastikan saiz hidangan kecil adalah lebih baik berbanding makan banyak pada satu-satu masa. Disebabkan kanak-kanak lama di sekolah dan perlu tumpu kepada pelajaran, Dr Barakatun berkata, makanan yang tinggi lemak dan gula jika diambil dalam jumlah yang berlebihan akan menyebabkan mengantuk. Katanya, ibu bapa tidak perlu terlalu risau memikirkan sajian pilihan kerana rata-rata kanak-kanak dewasa ini memasuki tadika dan pastinya makan di awal pagi bukan lagi satu yang asing.

“Segelas susu di campur coklat ataupun koko sebenarnya sudah memadai. Jika ingin membeli minuman dalam kotak, pastikan ia berasaskan susu kerana minuman berasaskan susu adalah makanan lengkap memadai untuk keperluan di pagi hari. Jangan lupa melihat tarikh luput untuk setiap makanan komersil,” katanya.
Dr Barakatun tidak menafikan ada kanak-kanak yang enggan makan pagi seperti peribahasa ‘alah bisa tegal biasa’, namun sebagai ibu bapa kena bijak menanganinya secara perlahan-lahan.

“Pastikan pelbagai makanan dapat dihidangkan setiap hari. Mulakan dengan makanan kesukaan mereka dan kemudian apabila mereka sudah biasa mengambil sarapan pagi dan merasai nikmatnya kepada tubuh mereka, kenalkan kepada makanan yang lebih berkhasiat. Ibu bapa bukan saja perlu kreatif, tetapi pastikan waktu makan semua ada di meja. Kalau si ibu suruh anak makan, ibu kenalah juga makan, bukannya hanya memerhati dan mengarah “makan cepat” dari dalam bilik,” katanya.
Tidak sempat menyediakan sarapan, bukan alasan tidak menyediakannya makanan untuk anak kerana segelas susu atau sekotak susu sudah memadai untuk sarapan pagi bagi mereka memulakan hari mereka. Sarapan pagi amat penting untuk memastikan anak-anak dapat memaksimumkan potensi mereka di sekolah.

Jaga pemakanan kanak-kanak obes

SARAPAN pagi perlu untuk semua kanak-kanak termasuk mereka yang mengalami berat badan berlebihan atau obesiti.
Tanggapan kanak-kanak obesiti biasanya akan makan sesuka hati terutama jika diberikan belanja sekolah boleh mengundangnya makan banyak atau memilih makanan tidak sihat seperti bergoreng dan manis, adalah tidak betul sama sekali.
Dr Barakatun berkata, pendidikan mengenai apa itu makanan sihat amat penting kepada semua anak-anak ini.
Ibu bapa tidak seharusnya menyekat mereka yang obes untuk mengambil makanan pada waktu pagi kerana itu boleh menyebabkan kanak-kanak memberontak, sebaliknya perlu diberi secara berpatutan.

Kerjasama pihak sekolah dan kantin sekolah amat penting dengan tidak sewenang-wenangnya menjual makanan yang tidak berkhasiat.
“Pihak sekolah perlu memastikan makanan dijual adalah berkhasiat, selain menggalakkan aktiviti bersukan sekerap mungkin.
“Kanak-kanak obes perlu makan seperti kanak-kanak lain. Apa yang penting kualitinya, selain yang rendah lemak dan tinggi kandungan serat. Galakkan mereka makan sayur dan buah serta minum susu dua kali sehari. Elakkan makanan ringan dan yang diproses serta minuman manis dan bergas. Yang paling penting, pastikan mereka bergerak, bukan duduk saja di tepi padang melihat kawan lain bermain,” katanya.

Nasihat Dr Barakatun, membawa bekal juga mungkin idea yang baik untuk memastikan berat badan terkawal, selain terjamin khasiatnya, kebersihan dan kesegaran makanan.
“Makanan yang mudah basi termasuk berlemak tidak sesuai dibuat bekal ke sekolah. Pada peringkat ini ibu bapa perlu ajar anak-anak mengenal pasti makanan yang rosak melalui bau, warna dan rasanya kerana ia boleh mengundang keracunan makanan,” katanya.

INFO: Sarapan bukan saja memberi tenaga untuk memulakan hari baru, tetapi banyak faedah untuk kesihatan termasuk kawalan berat badan dan prestasi yang lebih baik.
· Pemakanan berkhasiat dan lengkap, kaya nutrien, vitamin dan mineral memberikan tenaga kepada tubuh badan. 
· Dapat memberi lebih tumpuan serta prestasi di dalam kelas 
· Lebih tenaga atau kudrat untuk terbabit dalam aktiviti dalam kelas atau di atas padang 
· Membantu merendahkan tahap kolesterol.
Jenis sarapan:
· Roti bakar dan susu, roti dan keju atau nasi goreng atau mi goreng yang digoreng kurang minyak dan ditambah pelbagai jenis sayur-sayuran boleh dijadikan hidangan sarapan. 
· Kuih-muih yang dibakar atau dikukus seperti popia basah dan apam kukus juga pilihan yang baik. Kurangkan makanan terproses kerana makanan seperti ini adalah tinggi lemak                dan garam. 

Yang paling penting adalah pelbagaikan supaya mereka tidak cepat bosan.
Makanan yang tinggi lemak dan gula sekiranya diambil dalam jumlah yang berlebihan akan menyebabkan rasa mengantuk.


Reading Time:

Mar 2, 2018

Sharing Is Caring : Tips Hilangkan Stress Di Tempat Kerja
8:30 AM 23 Comments
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHJERA,
7 Tips Hilangkan Stress Di Tempat Kerja
ByIrawati Ismail
“Malasnya nak ke ofis, kan syok kalau boleh duduk rumah goyang kaki. Tak payah nak menghadap bos yang kepala angin 24 jam, tak sakit mata dan hati dengan kaki gossip, kaki ampu. Makin tak seronok nak kerja situ, tapi nak buat macam mana tak kerja tak ada duit. Aku pun bukan muda lagi nak lompat-lompat kerja. Apa tips bekerja untuk lebih seronok ya…?”

Bukan anda sahaja, malah ramai di luar sana menghadapi dilema yang sama.
Bekerja hanya untuk kelangsungan hidup. Gembira atau tidak dengan suasana di ofis, ‘belakang kira’.

Memang syok kalau dapat persekitaran kerja yang seronok, ‘fun’ dan tidak stres.
Kalau seronok, kerja tujuh hari seminggu pun tak mengapa! Makan free dan suasana kerja stress-free.

Tapi tidak semestinya persekitaran kerja yang teruk bermakna kita tidak boleh berseronok. Bukankah keseronokan itu boleh dicari?

Di sini ingin saya kongsikan beberapa tips bekerja dengan ceria!
Cuba amalkan beberapa tips bekerja supaya kita boleh meninggalkan segala perkara negatif, ceria, dan tetap fokus!

1. CARI KAWAN YANG RAPAT
Mungkin kita rapat dengan staf yang kebetulan satu kepala dan sama minat.
Jadi berada bersama mereka sedikit sebanyak menceriakan hari-hari kita sepanjang di ofis. Stres kerja pun dapat dikurangkan apabila dikongsi bersama.

2. HIAS MEJA KERJA
Ofis menjadi rumah kedua kerana di situlah kita berada seharian.
Jadi hias meja kerja mengikut cita rasa, jadi setiap kali anda berada di tempat duduk, anda rasa gembira.
Tapi jangan over sangat sampai penuh hiasan di meja.

3. LAKUKAN SESUATU YANG ANDA SUKAI
Tidak semestinya berada di ofis sepanjang hari, anda tidak boleh melakukan apa yang minat misalnya pada waktu ‘break’, anda boleh mencari resipi-resipi menarik yang boleh dicuba malam nanti atau pada hujung minggu. Cuma ingat, tips bekerja ini jangan pula dilakukan sampai leka hingga tidak membuat kerja!

4. BUAT BENDA BARU
Kesibukan kerja ada kalanya membuatkan kita tidak mengambil tahu apa yang terjadi di persekitaran.
Sesekali berkomunikasi dengan staf di luar jabatan dan anda akan seronok mengenali ramai orang dan mengetahui pelbagai info yang berlaku di ofis

5. ELAK SEMUA YANG NEGATIF
Semua yang negatif memang boleh ‘membunuh’ keseronokan ketika di ofis, jadi elak mereka yang suka menimbulkan kontroversi, gosip dan mereka yang membawa aura negatif.
Dengan tips bekerja ini, anda akan sentiasa berada dalam keadaan positif.

6. ‘BUANG’ MASALAH PERIBADI
Biasanya apabila tertekan dengan isu peribadi, secara tak langsung boleh mempengaruhi emosi ketika berada di ofis. Sebab itu, sebaik masuk di ofis, ‘buang’ semua masalah peribadi di luar. Lupakan segala masalah di rumah dan fokuskan pada kerja. Baru semangat!

7. SELALU BERGERAK
Duduk sepanjang masa pun bukannya sihat, jadi sesekali bangun dan bergerak.
Mungkin berjalan keluar sekejap sambil merasai angin luar, bersenam ringan atau sebagainya.

BERI GANJARAN KEPADA DIRI SENDIRI

‘Reward’ diri anda atas apa jua peningkatan yang anda lakukan.
Tidak perlu tunggu bos atau rakan sekerja memberi pujian, 
cukuplah anda seorang yang tahu.
Jadi dengan tips bekerja ini anda akan sentiasa bersemangat dan gembira berada di ofis.


Reading Time:

Mar 1, 2018

Biar gambar bercerita
8:30 AM 14 Comments
Assalamualaikum semua
Hari ini nak share dengan korang xtvt kami
 Bersukan bersama jiran
 Team ronda kawasan
 Keperluan alatan
 Miow peneman kami
 Santai @ Aeon Rawang
 My favorite
 Lama x bergambar berdua
Boring2 kami pg mancing


Reading Time:

♥Google+ Followers ♥

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2018

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2018

♥Happy Moment♥

♥Happy Moment♥
Love u More than u love me

♥Qudut & Anum♥

♥Qudut & Anum♥