Renungan Jumaat : Beginalah Keadaan Manusia Di Akhir Zaman Yang Di Gambarkan Rasulullah SAW - ♥TWO SOULS BECOME ONE♥

Sep 22, 2017

Renungan Jumaat : Beginalah Keadaan Manusia Di Akhir Zaman Yang Di Gambarkan Rasulullah SAW

Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera...

Naudzubillah!! Beginilah Keadaan Manusia Di Akhir Zaman Yang Di Gambarkan Rasulullah SAW
Ucapan Kotor, Pemutusan Silaturahim Dan Bertetangga Yang Buruk, Rasulullah saw bersabda: Hari kiamat tidak akan tiba sehingga orang yang dapat di percayai di dustakan, sedangkan orang-orang yang berkhianat justeru dipercayai, kemungkaran dan cercaan merupakan kebiasaan umum di tengah masyarakat, terputusnya tali silaturahim dan jiran tetangga yang buruk.

Inilah gambaran keadaan manusia akhir zaman, kebanyakan mereka telah terjerumus pada dosa dan maksiat secara terang-terangan, bahkan membanggakannya. Nampak semua itu, mereka memutuskan apa yang di perintahkan oleh Allah SWT untuk di sambung, anak-anak tidak lagi menghormati ibu bapanya, selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun mereka tidak pernah mengunjungi dan menjenguk mereka.

Kebanyakan manusia saat itu hanya mempertimbangkan hubungan yang memiliki nilai keuntungan wang/material, semuanya  di lakukan dengan timbangan keuntungan duniawi. Jarak ribuan kilo menjadi ringan manakala memberikan keuntungan wang/material yang besar , sementara mengunjungi kaum keluarga meskipun dekat di anggap sebagai pemborosan dan pembaziran perbelanjaan.

Adapun buruknya hubungan berjiran, maka sudah banyak sekali contohnya. Kehidupan kota telah menyeret kepada pola hidup egoisme dan mementingkan kehendak sendiri. Mereka yang hidup di perkotaan tidak lagi saling mengenal jiran yang ada di sekitarnya, bahkan mereka juga tidak memberikan hak-hak mereka, tidak memberi makanan, dan tidak menjenguk jiran yang sakit. Seseorang tidak tahu nama orang yang tinggal bersebelahan dengannya, bahkan seringkali saat berjumpa mereka di shoping complex, restoran, atau pusat-pusat perbelanjaan, lalu mereka berkenalan yang menyebutkan nama dan alamatnya, mereka terkejut bahawa tempat mereka tinggal hanya bersebelahan. bertahun-tahun mereka tinggal tapi tidak saling mengenal.

shareinfomanfaat.blogspot.com
Wallahualam.

12 comments:

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

♥Google+ Followers ♥

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2018

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2018

♥Happy Moment♥

♥Happy Moment♥
Love u More than u love me

♥Qudut & Anum♥

♥Qudut & Anum♥