Campaigns

Jan 26, 2017

SPONTANEOUS THURSDAY #124

Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera...

Kejujuran - Suatu sikap atau sifat yang makin hari makin hilang pada diri kebanyakan manusia, baik jujur pada diri sendiri mahupun kepada insan yang lain. Selama ini kita hanya mengetahui bahawa jika kita tidak jujur, berbohong atau tidak ikhlas dalam menjalankan sesuatu itu kita akan mendapat dosa dan balasannya samada di dunia atau pun diakhirat. Dengan kehidupan yg semakin hari semakin tertekan, dengan darah sentiasa punyai hormon cortisol dan andrenalin yg mengurangkan aliran darah ke frontal lobe, manusia tidak boleh melihat kesan dari perbuatan tidak jujur itu tadi, jika balasan didunia sudah tidak boleh dipertimbangkan apatah lagi balasan diakhirat.
Setiap perbuatan itu bermula di otak, dari apa yg difikirkan dan diniatkan, setiap fikiran itu juga akan merembeskan beribu2 kimia emosi (peptide) hormon dan steroid untuk manusia “mengarahkan” sel2 badan untuk melakukan proses2 tertentu. Sains lama menganggap sel2 badan kita hanyalah “gear2 mesin” yg menjalankan tindakan hasil dari arahan dari otak melalui sistem saraf, sains yg baru membuktikan bahawa sel2 kita juga adalah satu komuniti yg berinteraksi dgn jaringan komunikasi yg rumit baik dari aliran elektrik dari sistem saraf mahupun secara kimia. Apa yg menakjubkan lagi sel2 kita juga seolah2 mempunyai kebijaksanaannya tersendiri untuk membantu manusia hidup didunia ini tetapi ianya hanya menerima arahan dari otak melalui apa yg difikirkan.

Dari perenggan diatas, apa kena mengena pula dgn kejujuran? Mari kita ambil satu senario. Tahun baru menjelang dan anda menanam azam yg kuat untuk berhenti merokok, pada pagi tahun baru anda masih boleh menahan ketagihan anda lagi, tetapi selepas sahaja makan tengahari anda sudah mula gelisah, terdetik di fikiran anda, “ala sebatang je” atau pun “takpela, tahun depan aku berhentila” (sila baca artikel Berfikir Ikut Rasa” untuk mengetahui darimana terdetiknya fikiran tersebut”), dan tanpa berlengah2 lagi anda lupa apa azam yg dibuat dan kembali merokok dan menikmatinya dgn enaknya.

Dalam senario ini, anda sudah tidak jujur dgn diri anda sendiri, kerana pada mulanya anda sudah menanam azam yg kuat tetapi bila tiba masanya anda berubah fikiran. Ini kejujuran pada diri sendiri, bagaimana pula kejujuran dgn insan lain, apa yg anda katakan tidak sama dgn apa yg anda lakukan, apakah kesan yg selama ini kita tidak boleh lihat pada diri sendiri.
Sebenarnya didunia lagi balasan terhadap ketidak jujuran ini sudah dirasai, hampir semua mereka yg mengambil lewa akan kejujuran ini selalunya hidup didlm keadaan tertekan atau stress. Selalunya manusia tidak jujur dan berbohong kerana takutkan sesuatu, perasaan takut ini walaupun terhadap sesuatu yg belum terjadi sudah cukup untuk mengaktifkan hormon stress didlm diri anda. Mereka yg hidup dgn penuh kejujuran selalunya mereka yg tenang dan punyai hubungan yg baik dgn insan2 disekeklilingnya.

Insan yg jujur punyai peribadi yg mulia, punyai fokus dan arah tuju yg nyata didlm kehidupan dgn pemikiran yg tidak berbelah bagi terhadap apa yg diucapkan, yakni niat dan perbuatan itu selari. Ini dari segi biologinya pula membuatkan fikiran dan juga sel2 badan kita menjadi satu dan tidak keliru didalam proses mengeluarkan tindak tindak tanduk dan perbuatan hasil dari apa yg diniat/fikirkan pada asalnya.

Apa terjadi bila insan yg jujur ini ditimpa penyakit contohnya kanser? Jika dia menanamkan niat mahukan kesembuhan dan selalu berdoa untuk tujuan tersebut, bukankah sel2 badannya akan membantu dirinya untuk menjalankan proses penyembuhan tersebut dan akan melakukan proses2 tertentu dgn lebih rancak lagi seperti menaikan kadar serapan protein, memaksimakan proses penghadaman protein dgn berkesan lagi, menghantar khasiat2 ke kawasan kanser, merembeskan hormon2 tertentu untuk membantu menghasilkan sel2 baru dan sebagainya. Sel2 anda tidak keliru kerana sudah biasa dgn sikap anda yg “cakap serupa bikin”. Bagaimana pula dgn mereka yg sebaliknya? Sel2 badan akan keliru seperti biasa kerana apa yg diniatkan oleh tidak sama dgn perbuatan jadi begaimana insan tersebut akan mendapat bantuan dari “dalam” dirinya sendiri untuk sembuh? Sel2 badan anda secara kolektifnya berkata "ala tuan aku ni main2 je, bukahkah selalunya dia cakap tak serupa bikin"
Jika dilihat dari segi solat pula, jika solat yg didirikan bukan niat ikhlas dan jujur kerana Allah taala, apabila tiba saat kita benar memerlukan pertolongan, adakah layak kita mendapat pertolonganNya. Namun ramai yg masih tidak sedar, disebabkan sifat Allah yg maha pemurah inilah yg membuatkan doa kita termakbul walaupun kita hanya meminta disaat terdesak, lupa padaNya disaat senang, sihat dan gembira. Sesungguhnya ramai antara manusia itu terdiri dari golongan mereka yg tidak bersyukur.

Bersifat jujurlah, terutamanya pada diri sendiri. Kejujuran itu untuk kebaikan diri anda sendiri dan bukan untuk insan lain. Bersolatlah dgn jujur dan ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah dan bukan untuk menunjuk-nunjuk, moga kita tidak tergolong di dalam golongan mereka yg munafik. Kejujuran adalah hadiah paling berharga yang anda boleh berikan pada diri anda sendiri, dari diri anda ia akan memberi manafaat kepada insan disekeliling anda pula.

Share:

16 comments:

  1. setuju sgt...
    pada nieyl..kejujuran itu sangat mahal harga dia..
    memang tak boleh di jual beli..walaupun kejujuran itu tak nak dgn mata kasar.. :)

    ReplyDelete
  2. Sekarang nie nak cari org yang jujur sangat susah. 1 dalam 10. =(

    ReplyDelete
  3. Yea kak Anum, saya setuju dengan pendapat akak.. =)

    ReplyDelete
  4. SALAM..
    singgh ptg kat sini..
    =)
    topik jujur kali ni ye =D
    em.setuju..kita mmg ptt jujur..trutama dalam soal ibadat, soal agama,..
    jujur dgn diri sendiri..cuma mslh nye bila bab jujur dgn orang lain..itu adlh mslh yg dihadapi semua orang.xkira ianya isu besar atau kecil..jgn smpai kita mengaibkan dri sdri atau org lain..
    ^_^

    ReplyDelete
  5. Salam perkenalan.. blogwalking dan done follow blog ini. :D

    ReplyDelete

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

Socialize

♥Google+ Followers ♥

Happy Moment

Happy Moment
Love u More than u love me

Qudut & Anum

Qudut & Anum

Labels