Campaigns

Oct 31, 2016

Suka Makan Makanan Karbo Ringkas & Jajan, Baca Dulu Penjelasan Fakta Dari Doktor Ini

8:30 AM 19 Comments
Assalamualaikum semua
Selamat Pagi Isnin 
Pagi nie rasa semangat nak datang kerja, memandangkan cuti sekolah
jalan pun x sesak.. hehe
Zaman sekarang ni kita sendiri tak boleh nak elak dari ‘racun’ yang ada dalam makanan kita, betul tak? Yelah, dengan pewarna makanan, gula tiruan, fast food lagi, semua tu menjadikan kita tak sihat. Lagi parah, kesan yang kita dapat dari makanan tak berkhasiat macam ni adalah selepas kita tua nanti. Pergh!

Sebab tu mak ayah kita dulu-dulu tak bagi kita makan makanan junkfood ni. Jajan la senang cite. Sebab ada banyak bahan kimia yang boleh membahayakan kesihatan. Sekarang ni pun dah ramai anak muda ada darah tinggi, kencing manis, sakit jantung, obesiti dan macam-macam lagi, kan? Jom baca fakta sebenar dari doktor ni.

Amanah & tanggungjawab
  Tak rasa bersalah
 Penyebab penyakit kronik
Umur 20 dah ada penyakit kronik

Oct 27, 2016

Oct 26, 2016

6 Cancer-Fighting Pink Foods

11:00 AM 4 Comments
Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera...

Red Cabbage
Red cabbage is a delicious, fresh and crunchy veggie that’s also loaded with healthy properties including fiber and loads of nutrients. One of the key anti-cancer nutrients is one called Indole-3-carbinol, which may help to prevent cancer and help to promote detoxifying enzymes in the gut and liver. Some research suggests that it may help to slow cancer growth in some animals. Try this Beet and Red Cabbage Slaw with Garlic Aoili.

Goji Berries
Also known as the wolfberry, goji berries contain properties that may help to prevent cells from cancer by boosting immune function in the body. Goji berries have long been used to treat inflammation in the body and help to treat aches and pains in the body too. Use goji berries in your smoothie or on your oats or in your trail mix. Try this Go-Go Goji Berry Smoothie.

Pomegranates
Pomegranates are a tasty and fresh fruit that contain a ton of healthy nutrients. Specifically pomegranates contain plant-based chemicals called ellagitannins that may help to prevent growth of certain types of cancer cells, including breast cancer cells. Pomegranates also contain many antioxidants that help the cells to repair from damage, as well as the the anti-inflammatory compound anthocyanin that may also help the body heal from damage at a cellular level. Try this Avocado Pomegranate and Pine Nut Salad.

Beets
Beets often get a bad wrap because they’re supposed to be higher in sugar, but this really isn’t the case. Beets are actually a powerhouse when it comes to nutrients. They’re loaded with healthy electrolytes that help to promote hydration and fluid balance, and beet juice has been found to help promote athletic endurance. Additionally, beets are a source of anti-inflammatory anthocyanin that some studies suggest may help slow tumor growth. Beets also contain betalains that may help to suppress cancer cell growth and  promote cardiovascular health too. Try this delicious Beet Burger.

Radishes
Radishes are often forgotten in a list of foods that are good for us. They’re part of the cruciferous vegetable family and contain loads of healthy properties. Radishes contain properties that help to promote release of toxins from the body and liver. Additionally like cabbage, radishes contain indole-3-carbinol that may help to deactivate estrogen and thereby help to reduce breast cancer (and other hormonal cancers). Try this tasty Radish and Pear Juice.

Carrots
Carrots, like beets, often get a bad wrap for being apparently higher in sugar. It’s a reputation they don’t deserve since carrots are a great source of key nutrients. Carrots are a source of the powerful antioxidant and cancer-preventing nutrient, beta carotene, and the purple varieties are also a source of anti-inflammatory anthocyanin as well. All varieties of carrots are healthful, but you get an extra boost of anti-inflammatory nutrients from the purple varieties. Try this tasty Roasted Carrots and Avocado Salad.

Oct 24, 2016

RAHSIA SEDEKAH - MENYEMBUHKAN PENYAKIT

8:30 AM 8 Comments
Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera... 

SETIAP penyakit ada ubatnya. Jika satu-satu penyakit tidak sembuh juga, walaupun sudah berikhtiar berubat ke mana-mana dan dengan berbagai macam ubat, maka kemungkinan ubat penyembuh belum bertemu   - hakikatnya ialah Allah belum lagi mengizinkan untuk sembuh.


Dalam mengubati penyakit secara umum ada dua cara, yakni ikhtiar dan doa. Ikhtiar dilakukan dengan berubat dengan doktor, meminum atau memakan ubatnya, lalu disempurnakan dengan doa.

Namun belum banyak yang menyedari bahawa salah satu ubat mujarab – sebut saja ‘ubat ekstra’— bagi sesuatu penyakit adalah sedekah, sebagaimana hadits: “ubatilah orang-orang yang sakit di antara kalian dengan bersedekah” (Hadits ini dihasankan oleh Syaikh Al-Albani di dalam Shahih al-Jami’).

Dengan demikian, bersedekahlah, selain akan membuat harta kita berkat dan bermanfaat, ianya juga boleh menjadi wasilah datangnya kesembuhan dari Allah S.W.T atas penyakit yang diderita.

Syaikh Sulaiman Bin Abdul Karim Al-Mufarrij sebagaimana dikutip Al-Sofwah berkata:

“Wahai saudaraku yang sedang sakit, sedekah yang dimaksudkan dalam hadits ini adalah sedekah yang diniatkan untuk memperoleh kesembuhan. Boleh jadi, Anda telah banyak melakukan sedekah, tetapi hal itu tidak Anda lakukan dengan niat untuk mendapatkan kesembuhan dari Allah S.W.T.

Oleh karena itu, lakukan sekarang dan lahirkan kepercayaan dan keyakinan bahawa Allah S.W.T akan menyembuhkan penyakit Anda. Isilah perut para fakir miskin hingga kenyang, atau santunilah anak yatim, atau wakafkanlah harta Anda, atau melakukan sedekah jariah, karena sesungguhnya sedekah itu dapat mengangkat dan menghilangkan berbagai macam penyakit dan berbagai macam musibah dan cobaan…

Wahai saudaraku yang sedang sakit, janganlah Anda bakhil terhadap diri Anda sendiri. Sekaranglah waktunya untuk sedekah” (Shifatun ‘Ilaajiyyah Tuzilu Al-Amraadh bi Al-Kulliyyah).

Ada seseorang bertanya kepada Abdullah Bin Mubarak rahimahullah, tentang penyakit lututnya yang telah diderita sejak tujuh tahun. Dia telah melakukan bermacam usaha untuk mengubatinya dan telah bertanya kepada para doktor, tetapi belum berhasil. Maka Abdullah Bin Mubarak rahimahullah, berkata kepadanya:

“Pergilah Anda mencari sumber air dan galilah telaga di situ karena orang-orang di situ memerlukan air! Aku berharap ada air yang memancar di situ”.

Maka orang itu pun melakukan apa yang disarankan oleh beliau, lalu dia pun sembuh” (Shahih At-Targhib).*


Oct 21, 2016

Program Bicara Santai Bersama Ustaz Syamsul Debat

8:30 AM 16 Comments
Assalamualaikum Semua
Hari yang dinanti pasti tiba 
Iaitu hari Jumaat..
Ok hari ini nak share gambar semalam ya
 Terpilih sebagai peserta utk mewakili Agensi utk join program ini
 Kali ini program di MITI 
Ketawa terbahak2.. dengan lawak yang ustaz sampaikan.. haha 
sampai x sedar camera dah snap.. siap masuk IG Ustaz.. haha
 Suasana ketika ceramah
 Masing2 fokus mendengar
 Alhamdullilah ramai yang hadir utk mendengar :)
 Gelak saja ek
Banyak ilmu yang dikongsi serta tips2 utk digunakan.. 
Today Bz day..
So Happy Weekend semua


Oct 20, 2016

Sharing is Caring: Hand, Foot and Mouth Disease

8:30 AM 4 Comments
Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera...

Hand, Foot & Mouth Disease is present all year round in Singapore with seasonal outbreaks every year. Outbreaks do occur in childcare centres, kindergartens and schools. Although usually a mild disease, it has been associated with fatalities usually due to complications involving the heart and nervous system (e.g. encephalitis).
(Courtesy of KK Women's and Children's hospital.)

HFMD became legally notifiable on 1 October 2000.

How it is spread

HFMD is spread from person to person by direct contact with the nasal discharge, saliva, faeces and fluid from the rash of an infected person. Both adults and children can be affected, but young children below five years of age are particularly susceptible.

Signs and symptoms
A child with HFMD may suffer from some of the following symptoms:
■ fever
■ sore throat
■ ulcers in the throat, mouth and tongue
■ headache
■ rash with vesicles (small blisters 3-7 mm) on hands, feet and diaper area. The vesicles are typically on the palm side of the hands the sole side of the feet and very characteristic in appearance. The rash may also be present on the buttocks, arms and legs.
■ loss of appetite
■ vomiting and/or diarrhoea

Complications
Severe ulcers in the mouth can be very painful and this may interfere with intake of food and drink resulting in dehydration. Dehydration may also be caused by persistent vomiting/diarrhoea coupled with a reduced fluid intake.

Complications such as brain, lung or heart infections may occur occasionally, usually due to the EV 71 virus and can be serious. Some signs and symptoms of complications include:
■ severe headache, giddiness and neck stiffness
■ disorientation, drowsiness and/or irritability
■ fits
■ breathlessness or turning blue

Screening and diagnosis
Laboratory testing is available to isolate and identify the causative agent. However, testing is usually not necessary as diagnosis of Hand, Foot and-Mouth Disease (HFMD) is typically based on clinical grounds.

Treatment

There is no specific treatment for the infection other than symptomatic relief of symptoms. Treatment with antibiotics is not effective and is not indicated. If you suspect your child has HFMD, please bring him/her to see the family doctor. Ease your child s discomfort and help your child recover :
■ Encourage your child to drink plenty of fluids
■ Change to a soft diet (e.g. porridge, pureed fruit) if the mouth ulcers are a problem
■ Give medications as prescribed by the doctor, e.g. paracetamol syrup to relieve fever and pain
■ Ensure your child gets plenty of rest by keeping him/her at home

Keeping others safe

If your child has HFMD, please help to prevent the spread of HFMD to others:
■ Keep him home from school, kindergarten or childcare centre.
■ Keep him away from all public places including restaurants, playgrounds and shopping centres.
■ Look out for signs and symptoms in other family members, both children and the adults.
■ Keep his toys, books, eating utensils, towels and clothes separate from others.
■ Inform the school, kindergarten or childcare centre as soon as possible. They can monitor other children closely and take additional precautions to prevent the spread of HFMD.
■ Keep him at home until all the blisters have dried up and he has fully recovered, after the expiry of the medical certificate (MC) given by the family doctor.

Prevention

Advice for parents

Help protect your children from HFMD. Teach them good hygiene practices:
■ Wash hands with soap before eating and after going to the toilet.
■ Cover mouth and nose when coughing or sneezing.
■ Do not share eating utensils.
■ Ensure that toys or appliances that are contaminated by nasal or oral secretions cleaned thoroughly before they are used again.
■ Put on a face mask when feeling unwell.

In addition, do follow these four steps before sending your child to the childcare centre every day.
a.Take your child s Temperature (either orally or via the ear)
b.Look for mouth Ulcers. Ask your child to open the mouth and say Ah . Shine a torch in the mouth and look for ulcers on the tongue, inner sides of the mouth and on the lips.
c.Look for blisters on the Hands. Ask your child to hold out the hands and show his/her palms. Look for small pinkish/reddish bumps or tiny blisters with fluids. Then check for the same on the back of the hands.
d.Look for blisters on the Feet. Check for bumps/blisters on the upper part of the feet first then the soles.

If you suspect any of the above, DO NOT send your child to the centre. Take him/her to a family doctor for a thorough examination. If your child is diagnosed with HFMD, please keep him/her at home until fully recovered. Your child should return to the centre only after the expiry of the MC given by the family doctor when he/she is well.

Oct 19, 2016

Wordless Wednesday #150

8:30 AM 10 Comments
Assalamualaikum & Very Good Moning
On Wednesdays all over the internet,
bloggers post a photograph with
no words to explain it on their blog

Hence the ‘wordless’ title.
The idea is that the photo itself says
so much that it doesn’t need any description 
Semalam tersebarnya satu video mengenai sekumpulan murid perempuan sekolah rendah masuk dalam lumpur. Tapi apa yang menggerunkan ialah dalam lumpur tu ada ular. Perhh, kalau kita yang dah besar ni masuk dalam pun mau terkencing rasanya. Tujuan budak-budak tu dimasukkan tu adalah untuk bina diri dan menguatkan mental.

Video tu memang menaikkan kemarahan orang ramai sebab rasanya kejadian seperti tu tak patut berlaku. Kalau ye pun, takde binatang lain ke nak letak? Ingat budak umur yang masih muda tu tak boleh kena serangan jantung ke. Harap-harap lepas ni jangan lah ada pihak sekolah buat macam ni. Kesian budak-budak tu.

Takde cara lain ke? Takde binatang lain ke?

Rasa-rasanya letak ular dalam tu memang tak sesuai. Ye, walaupun ular tu jinak dah biasa dengan manusia tapi apa-apa kemungkinan boleh berlaku. Kalau budak-budak tu kena patuk dah jadi satu hal pula kan.
Boleh sebabkan serangan jantung dan trauma
Rata-rata memberi pendapat bahawa kejadian itu boleh membuatkan budak-budak tu mengalami trauma dan serangan jantung. Macam kami cakapkan tadi, ular ni bukannya semua berani. Kita ni yang besar pun kalau nampak memang tak cukup tanah nak lari.
Walaubagaimanapun, ada yang bersetuju dengan cara tu..

Sumber: Facebook

Oct 18, 2016

Renungan: Bila perlu tunaikan zakat pendapatan?

8:30 AM 6 Comments
Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera...

SAYA merasa keliru, bilakah waktu yang paling afdal untuk menunaikan zakat pendapatan? Adakah ia dibayar sebulan sekali, setahun sekali ataupun setiap kali mendapat gaji atau semasa mendapat bayaran? Harap penjelasan ustaz.
Jawapan

TERIMA kasih kerana bertanya dan mudah-mudahan Allah SWT memudahkan saudara menunaikan kewajipan ini. Hakikatnya ulamak fikah telah khilaf dalam menentukan haul (tempoh wajib) bagi penunaian zakat pendapatan ini.

Sebahagian fuqaha menyatakan hendaklah ditunggu sehingga genap setahun baharu dikeluarkan zakatnya dan mereka mendasarkan pandangan kepada sebuah sabda Rasulullah SAW: "Tidak ada zakat pada suatu harta sehinggalah mencapai tempoh setahun." (Hadis daripada Aisyah r.ha diriwayatkan oleh Ibnu Majah)

Oleh itu, ada ulama yang berpendapat wajar ditunggu sehingga setahun baharu dikeluarkan zakat ke atas semua harta, termasuklah ke atas harta penghasilan (pendapatan) ini. Antara golongan tabi'in yang berpandangan demikian ialah Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq, Umra binti Abdir Rahman dan Ibnu Umar.

Walau bagaimanapun, Dr. Yusuf al-Qardhawi sendiri misalnya membahaskan perihal ini dalam kitabnya, Hukum Zakat bahawa ketentuan masa setahun bagi zakat penghasilan seperti zakat pendapatan ini adalah tidak kuat.

Ia bermaksud, hadis-hadis yang dijadikan sandaran itu masih wujud pertikaiannya di kalangan ulama berdasarkan kesahihannya menurut ilmu hadis.

Maka, sebahagian fuqaha lain yang menyatakan, adalah tidak perlu untuk menunggu sehingga setahun bagi harta-harta penghasilan (misalnya harta daripada pendapatan), seperti mana yang dipertegaskan oleh Ibnu Mas'ud, Muawiyah, Umar bin Abdul Aziz, Hasan dan az-Zuhri daripada kalangan tabi'in.

Oleh kerana tiada ijmak (kesepakatan yang kukuh) dalam kalangan ulama mengenai penetapan haul bagi zakat penghasilan seperti zakat pendapatan ini, maka umat Islam berhak memilih salah satu daripadanya, sama ada mahu menunggu setahun ataupun terus berzakat apabila memperolehinya.
Potongan gaji

Walau bagaimanapun, bagi amalan di Malaysia khususnya di Selangor, kebanyakan umat Islam yang bergaji selalunya menunaikan zakat setiap bulan menerusi kaedah potongan gaji. Namun tidak salah jika mereka mahu menunaikannya pada hujung tahun apabila genap setahun. Kedua-duanya adalah diterima.

Namun begitu, untuk menjamin agar tidak berlakunya keterlanjuran sehingga mengakibatkan terlupa berzakat, umat Islam adalah amat dianjurkan agar berzakat pada setiap bulan.
Sesuai dengan saranan Allah SWT kepada para petani yang mendapat hasil daripada usaha pertanian mereka. Firman Allah SWT: Dan tunaikanlah haknya (zakat) pada hari kamu menuai hasilnya. (al-An'am: 141) (Rujuk Hukum Zakat, halaman 467-468).
Pandangan inilah yang dianggap lebih menepati ke atas maksud zakat pendapatan itu sendiri. Wallahua'lam.

lNota: Disediakan oleh Ustaz Hamizul Abdul Hamid, Eksekutif Komunikasi Korporat, Lembaga Zakat Selangor (MAIS) dan sebarang kemusykilan zakat sila emailkan kepada hamizul@e-zakat.com.my atau sila layari www.e-zakat.com.my atau http://blog.e-zakat.com.my untuk maklumat lanjut.



Oct 17, 2016

Balik Kampung 15 & 16 Oct 2016

8:30 AM 16 Comments
Assalamualaikum semua
Hari ini memang betul2 lemau rasanya
Mybe sebab kepenatan dan x cukup rest
Ok nak share gambar2 last week blk kg
 Minggu nie Anum kena keja sabtu dan ahad
Tapi bila mom call cakap buah dukong dah masak, 
terus balik kampung after keja on saturday
 Alhamdullilah sampai kampung banyak yg menanti
 Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
 Ha ini la hasil petik selama 2 jam shj.. 
 Ahad after breakfast terus balik KL, nak kena masuk keja.. haha
Nasib baiklah kg Anum dekat je
Semalam after keja singgah rumah MIL kasi buah dukong, sekali dia balas
dengan cempedak , pucuk ubi dan cili padi
Ini la namanya rezeki ya,.
Tq MIL.. So korang pergi mana last weekend
Cuba share ngan Anum

Oct 14, 2016

Anum Was Here

Salam Aidilfitri

Salam Aidilfitri
Tangan dihulur maaf dipinta, Erat hubungan sesama kita, Semoga gembira di hari yang mulia ini, Salah dan silap harap dimaafkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

Qudut & Anum

Qudut & Anum

♥Google+ Followers ♥

✿YANG RAJIN KOMEN✿

♥ Peminat Anum♥

Labels

Follow Us @ anumkhairil.blogspot.my/