Nov 8, 2016

Antara Sebab-Sebab Korang Kurang Bersenam. Haa.. Baru Tahu Kan?

Assalamualaikum semua
Salam selasa yang indah
hehe ok hari ini nak share dengan korang mengenai kesihatan
Senaman adalah pergerakan badan yang dilakukan secara berulang-kali secara terancang dan berstruktur bertujuan untuk meningkatkan atau mengekalkan satu atau lebih komponen kecergasan fizikal. Penting tau senaman ni.
Ada juga antara kita yang terlalu sibuk bekerja sampai tak sempat nak bahagikan masa untuk bersenam kan? Banyak kelebihan yang bakal diperolehi oleh kita sekiranya kita kerap melakukan aktiviti senaman, tak kiralah apa jenis senaman yang kita buat.
At least once or twice a week pun dah cukup. Badan kena berpeluh juga, jangan terperap je dekat rumah or asyik pergi mall/jalan-jalan cari makan je. Kita jaga badan time muda, nanti time dah tua takde lah banyak penyakit yang mendatang kan. Badan kita pun akan berterima kasih kat kita nanti hehe

1. Workaholic sangat korang ni!

Korang seorang wanita yang bekerjaya atau lebih dikenali sebagai workaholic lady. Yang 24/7 fikir pasal kerja, walaupun lepas waktu bekerja. Wah mana tak nya, weekdays korang dah sibuk dengan kerja. Balik kerja mesti dah penat.
Weekend pulak satu-satunya masa untuk korang spend dengan family. Kan? Memang tak ada masa extra lah untuk korang nak bersenam. Haaa, itu antara cabaran wanita bekerjaya. Tapi kalau boleh tu kena curi sikit masa untuk exercise tau!

2. Cuaca yang tak menentu. Aduhaiiiii

Hujan atau pun terlalu panas. Time tengah semangat nak bersukan ada je yang menghalang. Sobs sobs…
Kadang-kadang korang tak sempat nak bersenam diwaktu pagi sebab kerja whatnot, mungkin ada yang start bersenam malam or petang lepas balik kerja.
Tapi dan dan je time korang dah ada mood nak bersenam, benda lain pulang menghalang. Alamak aiiih terus potong mood! Huaaaaa

3. Badan tak cukup fit untuk bersenam. Eh ye ke?

Badan korang tak cukup fit untuk bersukan sebab selalu sembelit. Waaaaarghhh stressnyee! Lain pulak masalah sekarang, tadi korang rasa korang terlalu busy untuk bersenam, pastu masalah cuaca yang tak menentu. Haaa kali ni ada pulak masalah baru yang memang tak dapat dielakkan. Huhuhu
 Mungkin ada sesetengah daripada kita semua menghadapi masalah sembelit yang berlanjutan. So, apa korang patut buat untuk at least mengelakkan masalah sembelit ni? Haaa
 Taking baby steps to prevent constipation dengan pengambilan lebih fiber dan minum lebih mineral water. Sangat berkesan! Cubalah dulu..

4. Takde sports attire yang lengkap sebab jarang bersenam. Hehehe

Benda ni berlaku bila korang langsung tak pernah pergi shopping for sports attire, bila nak pergi bersenam mula lah teringat yang korang langsung tak ada baju. Hahah mood dah potong dah time tu ~ Haaaaa
Admin cadangkan, setiap beberapa bulan sekali tu pergi lah shopping untuk sports attire jugak. Jangan asyik nak shopping baju casual, make ups, handbags, kasut dan sebagainya. Sports attirepenting jugak tau.
Mana tahu korang tetiba rasa nak sign-up for gym ke, masuk Spartan Race ke. Kan senang kalau semua attire yang diperlukan dah tersedia.

5. Low-self esteem untuk bersukan. Insecurenya hmmm

Hmmm insecure lah semua orang badan cantik je, shape pun cantik je. Ada yang mungkin malu untuk bersenam sebab badan tak cantik or mungkin gemuk dan sebagainya. Biasalah semua orang pun ada perasaan insecure dengan diri sendiri.
Bila tengok semua orang badan fit je, mula lah rasa down kenapa korang tak macam tu kan huhu. Sebenarnya inilah masa korang untuk mengubah semua tu, kena start bersenam. Paling-paling pun 30-40 minit sehari pun dah cukup tau. Minum mineral banyak, itu yang penting!

6.  Keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan. Hmmmm

Sakit perut lah, sakit kepala lah, badan rasa lemau lah. Ini memang tak dapat dinafikan, selalu jatuh sakit jadi susah untuk melakukan apa-apa senaman. Korang akan rasa nak ada atas katil je, melepet habis beb….

Inginkan peluang untuk bersenam secara percuma? Jom lah join contest Dulcolax ni!

Yang seperti yang korang semua sedia maklum, usus yang sihat datang dari lifestyle yang seimbang, bermula dari pemakanan dan senaman. Betul tak?
Contohnya, untuk mengelakkan sembelit, tambahkan sayuran dalam diet korang. Korang tidak perlu mengira gram serat untuk mendapatkan jumlah yang anda perlukan tau. Ambik bijirin yang banyak, kekal hydrated, menambahkan serat. 
Mencegah lebih baik dari mengubati. Ye dok? Haa kakak-kakak adik-adik abang-abang sekalian, jom kita semua pakat ramai-ramai join contest ni di Facebook Watsons Malaysia . Caranya mudah je, korang share tips korang mengenai usus yang sihat. Individu terpilih akan berpeluang untuk mendapat 5 kelas yoga. BEST KAN!
Peraduan bermula dari 20 Sept – 21 November 2016.. Apa tunggu lagi?! Jommmm~
Untuk maklumat lebih lanjut mengenai produk Dulcolax ni korang boleh klik di link ni!

Share:

12 comments:

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

♥Google+ Followers ♥

✿YANG RAJIN KOMEN✿

Lazada

Popular Posts

STATISTICS