Campaigns

2nd Wedding Anniversary Part 1

Assalamualaikum semua
Selamat pagi Isnin
Ok hari ini nak share dengan kawan2 semua mengenai sambutan ulang tahun perkahwinan Anum yang ke 2. Kali ini kami buat keputusan nak ke Indonesia. Daerah pilihan kami kali ini adalah Lombok. Jom ikuti cerita kami ya.
 Kami sampai di airport dalam jam 1 petang, so amik keputusan utk makan sebelum flight
 Boarding pass dah ready, cuma sayangnya flight kami jam 3.pm
 sebelum berlepas wajib la welfie kan
Perjalanan daripada Kuala Lumpur ke Lombok mengambil masa selama 3 jam..
Alhamdullilah tepat jam 6.15pm kami selamat sampai di Airport Lombok. Selesaikan semua urusan dan terus ke luar utk mendapatkan supir kami. Anum dah book awal2 dari Malaysia. Utk pengetahuan korang semua di Lombok terdapat 3 Pulau iaitu Gili Trawangan, Gili Meno & Gili Air.
Lombok dan Sasak adalah dua nama yang tidak bisa dipisahkan. NamaLombok untuk sebutan pulaunya, nama Sasak untuk sebutan suku bangsanya. Lombok berasal dari bahasa Sasak; “lomboq” artinya “lurus”. Sasak sebenarnya berasal dari “sak-sak” yang artinya “perahu bercadik”.

Namun, banyak orang yang salah mengerti. Lombok diartikan “cabe” sehingga ada yang mengartikan pulau Lombok sebagai “pulau pedas”. Padahal cabe dalam bahasa Sasak adalah “sebia” (dibaca “sebie”)
Sejarah Asal Usul Nama Lombok | Cerita Rakyat Suku Sasak Lombok - Pulau Lombok luasnya sepertiga dari luas Pulau Sumbawa. Namun, penduduk Nusa Tenggara Barat yang berjumlah lebih dari tiga juta, dua pertiganya tinggal di Pulau Lombok. Hal ini terjadi karena Pulau Lombok lebih subur dari Pulau Sumbawa. Penduduk Pulau Lombok adalah orang Sasak. Mereka sebagian besar memeluk agama Islam. Menurut kata supir kami 85% muslim so korang x perlu risau tentang makanan ya
Kami memilih utk bermalam di Gili Trawangan selama 2 malam kerana Gili Trawangan merupakan Gili terbesar di antara yang lainnya dengan panjang 3 Km dan lebar 2 Km dan jumlah penduduk sekitar 800 orang. Trawangan punya nuansa “pesta” lebih daripada Gili Meno dan Gili Air, karena banyaknya pesta sepanjang malam yang setiap malamnya dirotasi acaranya oleh beberapa tempat keramaian. Aktiviti yang populer dilakukan para pelancong di Trawangan adalah scuba diving (dengan sertifikasi PADI), snorkeling (di pantai sebelah timur laut), bermain kayak, dan berselancar. Ada juga beberapa tempat bagi para pelancong belajar berkuda mengelilingi pulau. Di Gili Trawangan (begitu juga di dua gili yang lain), tidak terdapat kendaraan bermotor, karena tidak diizinkan oleh undang-undangnya. Sarana transportasi yang lazim adalah sepeda (disewakan oleh masyarakat setempat untuk para pelancong) dan cidomo, kereta kuda sederhana yang umum dijumpai di Lombok. Untuk sampai ke Gili Trawangan kami telah membuat tempahan speedboat, memandangkan waktu kami sampai sudah gelap, Oh ya kalau di Lombok jam 6pm sudah gelap ya sama macam di Sabah..Jom ikuti kisah kami lagi
Share:

1. Morning anum..
    nak tahu x..kenapa nieyl suka sgt baca blog anum nie..
    sebab anum suka travel..so,mcm nieyl nie sgt² la jarang berpeluang travel nie,so..bila baca blog anum nie rasa mcm diri ini ada kat sana jugak..♥

1. ALHAMDULLILAH RASA GEMBIRA BACA BILA NIEYL TULIS CM NIE
      sharing is caring

2. morning Anum.. seronok tgk perjalnan Anum ke Lombok...cantik nya sana...
    btw : Happy Anniversary Anum.. moga kekal hingga ke syurga ya...amin :)

3. wah sonok! saya belum penah sampai
    apapun happy 2nd anniversary anum =)

4. Hihi...lombok tu kalau dlm bahasa Jawa cili Num

5. Hihi...lombok tu kalau dlm bahasa Jawa cili Num

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

Socialize

♥Google+ Followers ♥

Happy Moment

Love u More than u love me