Campaigns

Apr 6, 2015

Resepi Agar-Agar Santan Gula Melaka

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan resepi agar2 santan gula melaka yg sangat sedap. Dulu masa kecik2, mak selalu buat time kenduri kendara. Masa tu memang x pandang kuih lain sbb agar2 santan mak lah yg paling sedap. Macam biasalah mak kalau buat, banyak dan main agak2 je...yg peliknya, walaupun mak agak2 je sukatannya..tetap menjadi cantik je. Kalau saya agak2...kira nasib lerrrr, kdng2 ok..kdng2 pulak tak ok...masa tu salahkan diri sendiri lerrrrr...he3..

RESEPI AGAR2 SANTAN GULA MELAKA
Bahan-Bahan

Bahan A
4 cawan air
250gm gula melaka - cincang
sedikit gula pasir (jika perlu)
1 helai daun pandan (disimpul) 

Bahan B
10gm atau 11g serbuk agar-agar 

Bahan C
1 cawan santan @ satu kotak kecil santan KARA [200g] (Anum gunakan 1 cawan air + satu kotak santan KARA [200g]).
1 biji telur
secubit garam 

Cara-Cara

Masak bahan A hingga gula larut dan tapiskan.
Masak semula bahan A dan masukkan bahan B hingga agar-agar larut dan mendidih (sentiasa kacau).
Pukul bahan C dengan whisk.
Kecilkan api dan tuangkan bahan C kedalam adunan agar-agar yang mendidih tadi dan kacau seketika. (biarkan adunan betul2 menggelegak ye..)
Tutup api dan tuang adunan kedalam loyang 8x8 yang telah dibasahkan terlebih dahulu.

Biar beku. Setelah sejuk masukkan kedalam peti ais. Sedap dinikmati sejuk-sejuk...
 Ok ini la hasil setelah masuk ke dalam acuan
 Ini plak acuan turun temurun nie.. nak tau acuan apa scroll lagi ya
 Alhamdullilah banyak gak dapat letak dalam acuan ni
 Ini la hasil acuan turun temurun from my mom
 Zoom lagi.. ada sedikit pecah masa nak terbalikkan.. hehe x sabar kan
Yang ini menjadi dengan cantik.. ok apa lagi selamat mencuba semua
Share:

32 comments:

  1. wahhh acuan tu la yg paling rare ok!!org zaman dedulu je ade acuan gitu tau..simpan tau anum..sok sok boleh bagi kat anak pulak.

    ReplyDelete
  2. Sedap tu...
    kite pernah try makan sekali je rasanya..tu pun dekat mana tak ingat dah..hehehe
    tapi memang sedap...cair dlm mulut

    ReplyDelete
  3. salam singgah, sedapnya anumm..kalau letak dalam peti sejuk..fuh sedap

    ReplyDelete
  4. sedap makan sejuk2 pada cuaca panas begini... yum yummm

    ReplyDelete
  5. rajinnya kak anum... letak dlm frezer, sedap makan time panas2 :)

    ReplyDelete
  6. semakin banyak resepi dessert nih..

    ReplyDelete
  7. Cantiknya acuan ikan tu.... klasik..kilat cantik jadinya agar2 tu..yumm..yummm

    ReplyDelete
  8. Nampak sedap agar agar, saya suka makan agar-agar :-)

    ReplyDelete
  9. Akak paling suka agar2 ni tau..selalu buat..:)

    ReplyDelete
  10. cantiknya.....nanti saya cuba buat.....=))

    ReplyDelete
  11. Lama OKje tak makan agar agar gula melaka santan ni Num

    ReplyDelete
  12. baru je beberapa hari makan bubur kacang hijau campur gula melaka
    sedap sgt2
    blh try resepi ni utk minum petang

    ReplyDelete
  13. my fav ni Kak Anum.. lagi2 time posa.. adusss.. tapi kat penang ni kan orang slalu lupa letak garam..
    kadang beli kecewa.. beli sebab malas buat.. hahaha.. CT suka kalo letak garam sikit..
    jangan kedekot saaangat..

    ReplyDelete

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

♥Google+ Followers ♥

Happy Moment

Happy Moment
Love u More than u love me

Qudut & Anum

Qudut & Anum