Campaigns

Mar 14, 2014

Siapakah Aku Sebenarnya..?

Assalamualaikum & Salam Jumaat
Jika Anum tanya kepada anda semua; Siapakah anda?  Adakah anda dapat menerangkan kepada Anum dengan sejelasnya tentang sifat dan perilaku anda sepenuhnya tanpa ada suatu perkara pun yang tertinggal?  Semuanya; luar dan dalam!

Kenapa isu ini yang Anum bangkitkan pada penulisan kali ini?
Anum mengutarakan penulisan berkaitan dengan diri adalah untuk membincangkan tentang siapa diri kita sebenarnya.  Diri kita bukanlah hanya sekadar apa yang dapat dilihat secara fizikal sahaja.  Jika itu sahaja yang menerangkan tentang diri kita, pasti mudah untuk menerangkan tentang diri.  Hanya berdiri di hadapan cermin dan membicara tentang gambaran imej yang terpapar…Namun, pada hakikatnya bukan itu sahaja diri kita.

Kita pasti sahaja terdiri daripada dua atau lebih sifat.  Sifat yang pertama adalah dari segi fizikal seperti yang dapat diperhatikan dengan jelas.  Sifat yang kedua adalah metafizik dalaman seperti perasaan dan emosi.  Sifat yang ketiga adalah sesuatu yang lebih tinggi iaitu keyakinan, kepercayaan, dan keimanan.
Pernahkah kita mengenal diri kita melebihi sifat yang pertama sahaja?  Pernahkah anda berfikir dan menilai siapa anda melangkaui sifat yang kedua dan ketiga?  Jika anda tidak pernah menilai siapa anda, bermulalah daripada sekarang.  Nilai diri anda sekarang untuk memastikan anda berjaya membina kejayaan yang lebih cemerlang dan berharga 5 atau 10 tahun dari sekarang.

Jom sama-sama kita lakukan ...Renung-renungkan dan selamat beramal



Share:

52 comments:

  1. Salam Jumaat Anum..
    betul tu, sentiasalah muhasabah diri...

    ReplyDelete
  2. Singgah pagi di sini...
    Pengisian yg bagus...:)

    ReplyDelete
  3. kita boleh berbohong atau berpura2 dgn org lain,tp tidak dgn hati kita sendiri..

    ReplyDelete
  4. lakukan amalan yang baik supaya dapat jadikan diri lebih baik dari hari ke hari.moga pernilaian akan jadi terbaik :)

    ReplyDelete
  5. singgah di pagi jumaat...
    ya betul tu Anum

    ReplyDelete
  6. Cik Viva & Wantie: thanks sudi singgah

    ReplyDelete
  7. Semuga kita makin dekat dengan Allah
    dan taat pada perintah Nya

    ReplyDelete
  8. Redza & Tihara: setuju & salam jumaat

    ReplyDelete
  9. mmg susah nk cari sifat sendiri..
    tapi kalau sifat org lain mudah pulak kita nmpk.
    betuil atau tidak :)

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum anum.. betul tu.. sheila singgah sambil klik tabung sini ~~~

    ReplyDelete
  11. Marilah sama2 kita menilai diri kita sebenarnya ...

    ReplyDelete
  12. Sheila, Pokok & Cikgu: sekadar perkongsian untuk semua

    ReplyDelete
  13. siggh ptg..

    kdg2 luaran org tgk baik..
    tp dlman tk taw..atau sebaliknya...

    ReplyDelete
  14. Singgah petang. Mekasih atas perkongsian anum.

    ReplyDelete
  15. berbeza entry anum hari ni..penuh semangt akak membaca.rasa lebih bermotivasi pulak..heheh..

    akak gemuk...
    suka marah dan kurang sabar..

    uh!!semua negetif..hehehe

    ReplyDelete
  16. Diana: x pe sis kita leh ubah kanyang penting usaha

    ReplyDelete
  17. Singgah petang jumaat, Anum...

    Sama2 kita muhasabah diri... ^__^

    ReplyDelete
  18. nice sharing kak anum, kita harus sentiasa muhasabah diri :)

    ReplyDelete
  19. orang selalu kata saya ni baik..hihi

    ReplyDelete
  20. perbaiki diri kt sebaiknya kan. inshaaALLAH

    ReplyDelete
  21. betul itu..segalanya berbalik kpd fitrah..sgala yang berlaku adalah perantaraan kita gan Allah..smg kite sntiasa dirahmati dan berada di bwh pelindungan Allah :)

    ReplyDelete
  22. Nurul, Shasha, Puan Bui,Nuyui & Deq: amin sama2 kita muhasabah diri

    ReplyDelete
  23. Biarlah orang nak ckp apa Anum..better kita jadi diri sendiri dari hipokrit..hati pun senang kan..InsyaAllah...;-)

    ReplyDelete
  24. sesuatu untuk kita sama2 fikirkan betul tak !

    ReplyDelete
  25. Benda yang paling susah, menilai diri sendiri.

    ReplyDelete
  26. betul kata anum itu..
    nak menilai diri sesorang memang mudah tapi diri sendiri kadang payah

    ReplyDelete
  27. Sha: tue la sama la dengan anum kan

    ReplyDelete
  28. sangat tepat.
    elokla kita muhasabah diri.
    jangan nak sibuk hal orang je kan.

    ReplyDelete
  29. Kak ina berusaha untuk jadi diri sendiri.. apa yang nampak pada zahir, begitu lah dalamannya...

    ReplyDelete
  30. Siapa kita??
    Kita ialah hamba Allah

    ReplyDelete

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

Socialize

♥Google+ Followers ♥

Happy Moment

Happy Moment
Love u More than u love me

Qudut & Anum

Qudut & Anum

Labels