Campaigns

May 23, 2013

SPONTANEOUS THURSDAY #49

Assalamualaikum semua
Hari ini nak share
cara RASULULLAH SAW berdiet
Ada sedikit ilmu yg ingin saya kongsi bersama dengan kawan2 semua

Rupa2nya tanpa kita sedar, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak
boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis,
lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita
telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah
ajarkan kepada yg lain2nya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata,
Rasullulah s.a.w tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga
pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah
susah2 makan pil untuk kurus? Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah s.a.w
ini?. Garenti? kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan keracunan

Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

#JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH
DAHULU, BARU MAKAN NASI.
#TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA
AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
 Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya... kawan2 cubalaa.....
.......... ......... ......... .
Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita
sudah tua nanti.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan
makanan laut.
Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat
mendapat penyakit.
Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam
mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan
ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang
terhasil yang boleh merosakkan usus kita.
p/s : Sampaikan walau sepatah...

 Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat
amalan spt:-

Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik.
Air sejuk
yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh
saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi.
Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang
kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening
atau migrin.. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa
dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa
milimeter ruang udara dalam saluran
darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan
mengalir keruang berkenaan.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah
menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak
terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)
Wassalam...


Share:

32 comments:

  1. thanks sharing anum..num, akak tambah tang enzim kat jari tu buat tambah nasi tau...hahaha i loike

    ReplyDelete
  2. salam khamis anum

    thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  3. Tau dah pasal ni Anum ...tp tulahkan...kadang tu langgar pantang jugak!

    ReplyDelete
  4. Nuyui: ye la kan
    Wina: most welcome

    ReplyDelete
  5. Rasulullah SAW rujukan terbaik..

    ReplyDelete
  6. baginda Nabi dah bagi info awal awal lagi tapi kita sllu terlupa..kadang2 tercampur jg..haishh

    ReplyDelete
  7. betul tu anum. kita ni mkn main bedal je kdg2 tu. huhuhu. thanks for sharing this info :)

    ReplyDelete
  8. ha.. ini la dia cara diet yg terbaik... =)

    ReplyDelete
  9. Pinky: betul tue
    Sue: most welcome
    Deqla: betul

    ReplyDelete
  10. nak kongsi kat sini sikit.

    kalau nak makan buah dengan susu masih boleh. tapi pastikan yang susu tersebut bukan dari sumber tenusu.

    contohnya. makan buah dengan susu lembu. menang tak boleh sebab ianya bukan dari sumber yang sama.

    tapi kalau kita menggunakan susu dari sumber tumbuhan, iaitu dari kelapa sawit memang di bolehkan.
    sebab dari sumber yang sama iaitu tumbuhan.

    kalau yougurt buah kat pasaran tu memang saya tak bagi anak anak makan. memang tak elok pun. kekadang terbabas jugak, maklumlah anak anak kan, main sambar je bila ke supermarket.

    ReplyDelete
  11. singgah khamis...

    tengs sharing...

    ReplyDelete
  12. Salam khamis....
    Good Sharing !! :D

    ReplyDelete
  13. thanks sharing... dah tahu and kira ni ulangkaji... :D

    ReplyDelete
  14. kadang2 kite bila terlupa, termakan jugak makan darat & laut sekali arung. sobsob my bad. -_-

    ReplyDelete
  15. Nina: most welcome
    Mia:salam
    Diana: thanks
    Nureen: :)
    Nora: most welcome
    Ct kektus: sama le
    Aizu:moning

    ReplyDelete

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

Socialize

♥Google+ Followers ♥

Happy Moment

Happy Moment
Love u More than u love me

Qudut & Anum

Qudut & Anum

Labels