Campaigns

Apr 12, 2012

# SPONTANEOUS

SPONTANEOUS THURSDAY #13

Assalamualaikum semua
macam mane semalam bercuti..mesti syok kan
hehehe.. so hari ini just nak update pasala
spontaneous... jom layaaaaaaaaaaaaan
Mungkin kata-kata SABAR dan IKHLAS
sudah sangat akrab di telinga kita.
Kata-kata tersebut sering kita dengar dari orang lain,
bahkan kita juga sering menggunakan kata-kata
tersebut bagi orang lain yang sedang bersedih.

Kata SABAR dan IKHLAS juga boleh
 dijadikan penghibur disaat kita sedang
menghadapi keadaan-keadaan seperti :

• Kehilangan sesuatu yang kita sayangi.
• Ketika memiliki harapan besar ternyata hampa.
• Ketika dihianati oleh orang yang kita percaya.
• Ketika dilecehkan atau diremehkan.
• Ketika difitnah.
• Ketika ditinggal oleh orang yang kita sayangi.

Ya… Itulah beberapa peristiwa yang tidak boleh
 kita elakkan dan kata SABAR dan IKHLAS sebagai penghiburnya.

Tetapi kita manusia yang mempunyai
hati dan emosi, yang tidak boleh menerima
begitu saja keadaan tersebut.

Terkadang kita menyalahkan orang lain
dan bahkan kita terlalu berani menyalahkan
Tuhan ketika kita mengalami peristiwa tersebut.

Bolehkah kita berbuat SABAR dan IKHLAS sekuatnya…???


37 comments:

  1. Suruh bersabar itu senang nak bersabar itu payah tapi perlu dik..

    ReplyDelete
  2. Insyaallah ....DIA sentiasa bersama orang yg sabar

    ReplyDelete
  3. nuyui: :)
    Mrs.Eady: betul2 sis

    ReplyDelete
  4. kadang2 terubat perasaan sedih dgn perkataan sabar.. kata2 sabar tu boleh membuatkan separuh jiwa kita trs kuat untuk menghadapi segala ujian yg mendatang..

    ReplyDelete
  5. zana: betul2, anum setuju ngan kata2 zana

    ReplyDelete
  6. Tapi semuanya berbalik pada agama...kalau ada agama, insyaAllah sabar dan ikhlas sentiasa dihati...

    ReplyDelete
  7. pernah kena fitnah, mmg tak boleh sabar!!

    ReplyDelete
  8. Fadli: insyaallah
    wahida: ye la kan beb, banyak situasi yang kita boleh dan x boleh kawal

    ReplyDelete
  9. kena banyak bersabar... dan yakin pada Allah swt.. :)

    ReplyDelete
  10. Kita mesti Redha. Tak gitu cik puan Anum?

    ReplyDelete
  11. boleh, akak yakin anum boleh dan kuat tuk menghadapinya, InsyaAllah.

    ReplyDelete
  12. Nazri: yezaaaaaa
    cinta zulaikha: thanks

    ReplyDelete
  13. sabar,,,bukan sesuatu yg mudah tp manis bila kita dpt harunginya...

    ReplyDelete
  14. Tak rugi bersabar dan ikhlas.untuk lakukan itu kene berusaha sendiri walau payah sekali pun.kawal dengan sebaik mungkin.insyaAllah yang terbaik untuk kita.

    ReplyDelete
  15. kena selalu mendidik hati bahawa Allah sedang berbicara dengan kita tentang sabar dan ikhlas bila diuji...

    ReplyDelete
  16. azhafizah: insyaallah
    sunah sakura: betul tue

    ReplyDelete
  17. hanya yg menempuhinya merasakan keperitan, namun insyaAllah pasti semuanya ada hikmah...

    ReplyDelete
  18. :)...
    kita masih mampu tersenyum

    ReplyDelete
  19. sabar ituew penawar actually
    pahit nak telan tapi kemanisan bila kiter ikhlas...:))

    ReplyDelete
  20. nak sabar dan ikhlas tu perkara besar dan susah nak dibuat terutamanya kalau kita kehilangan org yg kita sayangi..


    mengucapkannya mmg mudah kan..

    ReplyDelete
  21. itu semua penting dalam hidup...

    ReplyDelete
  22. Muhasabah diri.. Perbanyakkan muhasabah diri.. Moga kita sama2 dpt muhasabah kan diri kita.. Insya'allah!!

    ReplyDelete
  23. insyaAllah..yakin pada Allah dan redho pada ketentuanNya...

    ReplyDelete
  24. Hanis: betul tue sis
    Nureen: :) senyum selalu

    ReplyDelete
  25. Lady Ayu: ye betul keikhlasan penting
    Rina: betul2, kehilangan org yg kita sayang sgt pahit

    ReplyDelete
  26. Kazman: :)
    salina: insyaallah

    ReplyDelete
  27. Sabar tu bule kot, ikhlas tu yg susah...

    ReplyDelete
  28. kita ni selalu 'ikhlas tapi jaoh'

    ReplyDelete
  29. betul tu.. kadang2 susah nak wujudkan rasa ikhlas dan sabar bila hadapi situasa yang ada dlm list tu.. hhu..

    ReplyDelete
  30. msred: ermmmmmmmmmmm
    gedek: ye betul

    ReplyDelete
  31. cik kay: betul2.. terutama kehilangan org tersayang

    ReplyDelete
  32. sabar tu memang perit mulanya..tapi percayalah ganjaran org yang penyabar ni..masyaAllah..luarbiasa ;)

    ReplyDelete

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

Don't Judge A Book By Its Cover

♥Google+ Followers ♥

Happy Moment

Happy Moment
Love u More than u love me

Qudut & Anum

Qudut & Anum

✿YANG RAJIN KOMEN✿

♥ Peminat Anum♥

Labels

Follow Us @ anumkhairil.blogspot.my/