Campaigns

Sep 22, 2011

SPONTANEOUS THURSDAY #3

Assalamualaikum semua
dan Selamat Pagi Semua

Perbezaannya:
WORDLESS WEDNESDAY hanya gambar..
SPONTANEOUS THURSDAY adalah ayat..



Hari ini sebelum kamu mengatakan
kata-kata yang tidak baik,
pikirkan tentang seseorang yang
tidak dapat berbicara sama sekali.


- Sebelum kamu mengeluh tentang
rasa dari makananmu,
pikirkan tentang seseorang yang
tidak punya apapun untuk dimakan.

- Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
pikirkan tentang seseorang
yang meminta-minta di jalanan.

- Sebelum kamu mengeluh bahwa kamu buruk,
pikirkan tentang seseorang yang berada pada
tingkat yang terburuk di dalam hidupnya.
- Sebelum kamu mengeluh tentang suami atau isterimu,
pikirkan tentang seseorang yang memohon kepada
Allah untuk diberikan teman hidup.
- Hari ini sebelum kamu mengeluh tentang hidupmu,
pikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

- Sebelum kamu mengeluh tentang anak-anakmu,
pikirkan tentang seseorang yang sangat ingin
mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

- Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu
yang kotor karena pembantumu tidak mengerjakan tugasnya,
pikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

- Sebelum kamu mengeluh tentang
jauhnya kamu telah menyetir, pikirkan tentang seseorang yang
menempuh jarak yang sama dengan berjalan.

- Dan disaat kamu lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu,
pikirkan tentang pengangguran,
orang-orang cacat yang berharap
mereka mempunyai pekerjaan seperti anda.
- Sebelum kamu menunjukkan jari dan
menyalahkan orang lain, ingatlah bahwa tidak ada
seorangpun yang tidak berdosa.
- Sukses tidak diukur dari posisi yang
dicapai seseorang dalam hidup,
tapi dari kesulitan-kesulitan yang berhasil
diatasi ketika berusaha meraih sukses

  Hari ini Anda adalah orang yang
sama dengan Anda di lima tahun mendatang,
kecuali dua hal : orang-orang di sekeliling Anda
dan buku-buku yang Anda baca.
- Ketika satu pintu tertutup,
 pintu lain terbuka; namun terkadang kita
melihat dan menyesali pintu tertutup
tersebut terlalu lama hingga kita
 tidak melihat pintu lain yang telah terbuka.

Dan demikian dulu beberapa kata-kata
semangat yang anum publikasikan pada artikel ini.
Semoga dengan kehadiran beberapa kata-kata Semangat ini.
Teman-teman yang membacanya dapat hidup
lebih bersamangat lagi untuk hari esok yang lebih cerah.


Share:

37 comments:

  1. lebih sedih bila mengeluh, tapi takde orang sudi dengar keluhan tu...

    ReplyDelete
  2. kembali bersemangat biler baca....JANGAN MALAS...ngeeee

    ReplyDelete
  3. gedek: la sedihnya uncle..
    Lady Ayu: betul2...

    ReplyDelete
  4. thnx anum..boleh memberi motivasi nih

    ReplyDelete
  5. nuyui: ermmmmmmmmmm
    redza: sama-sama

    ReplyDelete
  6. apa pun kita kena bersyukur dengan kehidupan kita..Dia lebih tau apa yang terbaik utk hambaNya kan :)

    nice words num..motivasi di pagi ari hehe..

    ReplyDelete
  7. bersyukur sangat dengan apa yg dah di miliki sekarang. ;)

    ReplyDelete
  8. TQ dear share kata2 yg penuh semangat ni.. Buat ku kembali tersenyum.. ;)

    ReplyDelete
  9. siti kektus: alhamdullilah
    Salina: yezaaaaaa senyum selalu

    ReplyDelete
  10. hehehe ni bukan spontan lgi nie anum :D

    pape pn 10q share :)


    tersenym~

    ReplyDelete
  11. mengeluh pada dia..dia dgr je..tp layake kita nak mngeluh

    ReplyDelete
  12. Jiji Yu: betul2 serahkan semua padanya

    ReplyDelete
  13. setuju dengan semua poin tapi part pembantu rumah tu x leh trima..kalau die malas pecat saje..hehe

    ReplyDelete
  14. ai loikee ayat2 dlm entry ni! ngeee

    ReplyDelete
  15. Kita manusia ni mmg selalu mengeluh tapi jarang bersyukur....

    ReplyDelete
  16. mula2 tu kan, zana nangis baca entry ni.. boleh? terasa yg banyak sgt zana dh buat perkara yg x betul.. lepas ni nak cuba elakkan dr fikirkan negatif, nak lebih positif!!

    tq so much anum sbb publish entry ni.. betul2 buat zana tersedar ttg kesilapan yg zana pernah buat..

    ReplyDelete
  17. Zana: ala ye ke... sory kat zana
    x pe la kita sama2 berubah kan

    ReplyDelete
  18. Wow...ayat power tuh..hehehe
    Penuh dgn nasihat...TQ :)

    ReplyDelete
  19. cik shinju: sekadar berkongsi..

    ReplyDelete
  20. nasihat yang baik untuk dikongsi.. ;)

    ReplyDelete
  21. sunah sakura: hehehe, betul2
    aizamia3: terima kasih

    ReplyDelete
  22. tetap semangat :)

    kata2 motivasi & memberi peringatan ni...

    ReplyDelete
  23. peringatan yang baik...nice sharing dear

    ReplyDelete
  24. insyaAllah.. sedang cuba utk bersemangat walaupun hampir kecundang dh ni.. :), tq :)

    ReplyDelete
  25. tq sharing...leh print pastu tampal kat dinding ni..;)

    ReplyDelete
  26. Sutera kasih: kena bersemangat kan
    Amy: thanks sis

    ReplyDelete
  27. Jue: teruskan usaha anda
    Edy: boleh2

    ReplyDelete

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

♥Google+ Followers ♥

Happy Moment

Happy Moment
Love u More than u love me

Qudut & Anum

Qudut & Anum