Sep 30, 2009

Kesedihan Bukan Kepedihan

Bersedih boleh meminimakan nilai hidup.. Kenapa perlu bersedih? Dan apa pula bersedih itu? Sedih itu adalah penyakit hati.. Bersedih ialah emosi normal bagi seorang manusia.. Jika tidak bersedih ini bermakna dia bukan seorang manusia yang normal.. Ya.. Itu aku pasti.. Bila masa pula perlu bersedih? Perasaan itu akan menyerang secara tiba² mengikut situasi dan keadaan..
Setiap manusia diberi personaliti berbeza.. Berbeza juga perasaannya.. Ada yang menganggap sedih itu indah.. Selalunya kesedihan itu akan menjadi kenangan yang sangat mahal tatkala kegembiraan mulai mekar.. Ada yang menganggap sedih itu terlalu pahit.. Memang sukar dipendam ataupun dipadam.. Sampai bila² pun ia tetap menjadi calar dalam larian kehidupan..

Kesedihan adalah antonim bagi kegembiraan.. Sama seperti racun yang berantonimkan penawar.. Jadilah kegembiraan itu sebagai ubat.. Bukannya sukar mencari kegembiraan seperti sukarnya menerima kesedihan.. Nikmati kegembiraan itu sebaiknya supaya ianya bakal menjadi penawar yang baik suatu hari nanti mungkin..

Sedih itu pilihan? Salah! Aku tak setuju.. Memang perlu bersedih tapi bukan menjadikannya pilihan..

Dulu aku memang selalu sedih dengan kehidupan.. Bukan saja kehidupan aku, kehidupan keluarga aku, kehidupan kawan aku, kehidupan kawan kepada kawan aku, kehidupan kawan kepada ketua kampung aku, tapi semualah! Akhirnya aku fikir kehidupan bukannya kekal, kenapa tidak teruskan saja dengan kegembiraan bukan?

Dulu aku selalu hirau dengan sekeliling.. Semua ambil pusing.. Setiap kata aku simpan, setiap cacian aku sematkan.. Tapi semuanya bukan kearah kecermelangan kegemilangan dan keterbilangan.. Semuanya bersifat kebencian kedengkian dan kelakhanatan.. Akhirnya aku biarkan mulut busuk itu terus menyebarkan ketengitannya tanpa aku menhirup baunya..

Macam biasa aku suka beri soalan..
1. Perlukah kesedihan itu dipendam?
2. Apa kesannya? Baik atau buruk?
3. Berikan sebabnya..

Sep 27, 2009

Cinta Dalam Hati

Mungkin ini memang jalan takdirku
Mengagumi tanpa di cintai
Tak mengapa bagiku asal kau pun bahagia
Dengan hidupmu, dengan hidupmu

Telah lama kupendam perasaan itu
Menunggu hatimu menyambut diriku
Tak mengapa bagiku cintaimu pun adalah
Bahagia untukku, bahagia untukku

Ku ingin kau tahu
Diriku di sini menanti dirimu
Meski ku tunggu
Hingga ujung waktuku

Dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya
Dan izinkan aku memeluk dirimu kali ini saja
Tuk ucapkan selamat tinggal untuk selamanya
Dan biarkan rasa ini bahagia untuk sekejap saja

Selalu Mengalah

Jelaskan Padaku Isi Hatimu
Seberapa Besar Kau Yakin Padaku
Untuk Tetap Bisa Bertahan Denganku
Menjaga Cinta Ini

Pertengkaran Yang Terjadi
Seperti Semua Salahku
Mengapa Selalu Aku Yang Mengalah
Tak Pernahkah Kau Berfikir Sedikit Tentang Hatiku

Mengapa Ku Yang Harus Selalu Mengalah
Pantaskah Hatiku Masih Bisa Bersamamu
Jelaskan Padaku Isi Hatimu
Seberapa Besar Kau Yakin Padaku
Untuk Tetap Bisa Bertahan Denganku
Menjaga Cinta Ini

Mengapa Selalu Aku Yang Mengalah
Tak Pernahkah Kau Berfikir
Sedikit Tentang Hatiku
Mengapa Ku Yang Harus Selalu Mengalah
Pantaskah Hatiku Masih Bisa Bersamamu

Ku Benar-Benar Keliru

Jalan menuju kebahagian itu tidak ditaburi bunga mawar yang harum, melainkan penuh duri dan pahit.Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari, DIA datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Tuhan hendak memberi kita pelangi.Waktu itu bagaikan pedang, jikatidak kau potong maka ia (waktu) akan memotongmu.Penyesalan terbesar dalam hidup ialah risiko yang kita tidak ambil. Jika anda merasakan sesuatu itu akan membuatkan anda bahagia, maka teruskan. Ingatlah bahwa kita akan melalui semua ini hanya sekali, mungkin tiada lagi peluang kedua.Andai hidup puncak perpisahan,biarlah mati menyambungnya semula.Namun seandainya mati puncak perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.Kemaafan mungkin diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang di beri secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi.

Jangan berputus asa dalam mencari Ilmu bila Ilmu yang dicari itu tidak boleh masuk kedalam sanubari,tapi bersabarlah,kerana air yang lembut itu apabila menitis keatas sebiji batu yang besar secara berterusan, batu itu pasti akan mempunyai lekuk.Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan, tanpa persahabatan percintaan akan berakhir tetapi tanpa percintaan, persahabatan boleh kekal. Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin.Kenali senjata wanita: Airmata,senyuman, tuturkata, berhias dan kepandaian.Hidup kita ibarat subjek matematik iaitu tambah, bertolak, tambah dan pembagian. amalan yang baik hendaklah ditambahkan, segala perbuatan yang buruk dan dimurkai olehAllah hendaklah ditolak atau dijauhkan, pahala amalan hendaklah digandakan dan masa yang ada hendaklah dibagikan dengan sempurna agar kita tidak tergolong dalam golongan mereka yang rugi hidup di dunia dan akhirat.

Apabila anda mulai menyangka anda telah membuat satu pilihan yang salah dalam hidup anda dan terus menyangka kebahagian tidak akan anda kecapi kerana kesalahan membuat pilihan itu, selamanyalah anda tidak akanberasa bahagia.Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak.Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diingati, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang.Sekiranya kamu yakin kamu boleh menang sememangnya kamu boleh,tetapi jika kamu fikir kamu akan kalah sememangnya kamu berada dalam jalan menuju kekalahan.

Renung fikir menjadi kata-kata;Renung kata-katamu, ia menjadi perbuatan;Renung perbuatanmu, ia menjadi amalan;Renung amalanmu, ia adalah sifat dirimu.Yang indah itu pertemuan, yang manis itu kemesraan,Yang pahit itu perpisahan, yang tinggal hanyalah kenangan.Apabila temanmu berubah dan bertukar keadaannya jangan engkau tinggalkan dia kerana sekali dia membengkok dan sesekali dia melurus. Manusia tidak terhindar dari kesilapan.Bersendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat.Dan duduk berteman adalah lebih baik daripada duduk bersendirian.Dosa yang paling keji terhadap kawan kawan bukanlah karena membenci mereka tetapi karena kita bermuka-muka dengan mereka.Tidak ada orang yang berhasil dalam keadaan dirinya tak pernah sedia untuk berhasil kalau dia "berhasil" itu bukan keberhasilan tapi kebetulan saja.Memendam rasa, baik yang bagus maupun yang tidak semuanya pasti meletup.Yang dipanggang pasti masak,yang direbus pasti mendidih, yang ditanak pasti menjadi bubur.

Teman yang baik adalah orang dapat berkata benar kepada kita dan bukan orang yang selalu membenar-benarkan perkataan kita.Pujian adalah membuat kita bahagia dan dia merangsang otak.Otak yang terangsang hasil dari pujian yang tulus menjadikannya lebih kreatif.Memendam perasaan ibarat memasang bom jangka yang diletakkan sendiri didalam rumah.Orang yang ingin hidup bahagia perlu menjaga empat perkara.Pertama : teguh menjaga kehormatan. Kedua : rela menerima apa yang sedikit.Ketiga : berbuat kebaikan setiap hari. Keempat : memelihara lidah dari perkataan yang kotor.Kita akan meras bahagia apabila orang berasa senang dengan kita dan mencintai diri kita seperti mencintai dirinya sendiri.

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar.Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan.Sahabat sejati menjadi pendorong impian.Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.Keikhlasan sesaat adakalanya menimbulkan sesal bertahun-tahun.

Sep 16, 2009

Sep 3, 2009

Sep 2, 2009

*~~Katadua-Mengenai-Kesedihan~~*

Tanpa kesedihan kita tidak akan mengerti erti kebahagiaan. Justeru itu, kesedihan akan membuat kita bangkit untuk meraih kebahagiaan.

Apabila kita dilanda kesedihan, berhentilah dari melayani perasaan dan fikiran jika kita ingin terlepas dari belenggu penderitaan hidup.

Bersikap lemah dan bersedih hati apabila mendapat dugaan dari Allah bukanlah ciri orang-orang yang diangkat darjatnya oleh Allah.

Sibukkanlah diri dalam ibadah, mudah-mudahan ianya akan menjadi ubat yang mujarab bagi seseorang yang ingin bangkit dari kesedihan yang berpanjangan.

Terlalu lama tenggelam dalam kesedihan akan menambah penderitaan dan memberi peluang kepada syaitan untuk datang dengan bisikan-bisikan mendayu.

Hati Yang Terluka…

Tiba-tiba air mataku mengalir dengan sendirinya. Aku seperti orang kebingungan. Adakah betul apa yang aku lakukan pada pagi yang hening ini? Aku sendiri tidak pasti sama ada betul atau tidak dengan keputusan yang telah aku buat ini. Yang pasti hati aku amat terluka dan kecewa. Bagi aku biarlah aku yang terluka daripada membiarkan orang yang aku sayang terseksa.

Biarlah…aku sendiri pun tidak pasti kenapa perkara ini semua boleh terjadi. Mungkin aku yang bersalah. Jika aku yang bersalah, aku mintak maaf banyak-banyak. Jika dengan kehadiran aku telah membuatkan diri mu berubah dan terseksa, aku juga minta maaf banyak-banyak. Langsung tidak terniat dan terlintas walau sikit pun dalam hati aku untuk mempermainkan mu.

Sesungguhnya aku memang jujur dengan mu sejak dulu lagi. Tapi aku tahu yang diri mu tidak pernah anggap aku jujur kan? Tapi xper, aku terima hakikat itu. Aku ingin kau tau yang sejak dulu lagi aku tau yang kau memang jujur dengan ku. Selama ini kau anggap yang aku tidak pernah mempercayai mu. Memang betul, memang susah untuk aku mempercayai seorang yang bernama lelaki. Tapi dengan kehadiran dirimu dalam hidup ku telah merubah segala-galanya. Dirimu yang telah banyak mengubah diriku.

Aku ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kerana sudi hadir dalam hidup aku dan sudi membahagiakan hidup aku walaupun hanya untuk seketika. Ampun dan maaf dipinta kalau ada salah dan tersilap. Halalkanlah makan minum sepanjang perhubungan kita. Andai masih ada lagi perasaan sayang dalam diri mu…hubungilah aku. Andai sudah hilang sayang mu padaku, jauhilah aku. Aku doakan hidupmu bahagia disamping orang yang lebih baik dan lebih sempurna dari diri ku…

♥Google+ Followers ♥

Flickr Gallery

✿YANG RAJIN KOMEN✿

Find us on facebook

Popular Posts

Salam Aidilfitri

Salam Aidilfitri
Tangan dihulur maaf dipinta, Erat hubungan sesama kita, Semoga gembira di hari yang mulia ini, Salah dan silap harap dimaafkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

Qudut & Anum

Qudut & Anum