Campaigns

Sep 30, 2009

Kesedihan Bukan Kepedihan

Bersedih boleh meminimakan nilai hidup.. Kenapa perlu bersedih? Dan apa pula bersedih itu? Sedih itu adalah penyakit hati.. Bersedih ialah emosi normal bagi seorang manusia.. Jika tidak bersedih ini bermakna dia bukan seorang manusia yang normal.. Ya.. Itu aku pasti.. Bila masa pula perlu bersedih? Perasaan itu akan menyerang secara tiba² mengikut situasi dan keadaan..
Setiap manusia diberi personaliti berbeza.. Berbeza juga perasaannya.. Ada yang menganggap sedih itu indah.. Selalunya kesedihan itu akan menjadi kenangan yang sangat mahal tatkala kegembiraan mulai mekar.. Ada yang menganggap sedih itu terlalu pahit.. Memang sukar dipendam ataupun dipadam.. Sampai bila² pun ia tetap menjadi calar dalam larian kehidupan..

Kesedihan adalah antonim bagi kegembiraan.. Sama seperti racun yang berantonimkan penawar.. Jadilah kegembiraan itu sebagai ubat.. Bukannya sukar mencari kegembiraan seperti sukarnya menerima kesedihan.. Nikmati kegembiraan itu sebaiknya supaya ianya bakal menjadi penawar yang baik suatu hari nanti mungkin..

Sedih itu pilihan? Salah! Aku tak setuju.. Memang perlu bersedih tapi bukan menjadikannya pilihan..

Dulu aku memang selalu sedih dengan kehidupan.. Bukan saja kehidupan aku, kehidupan keluarga aku, kehidupan kawan aku, kehidupan kawan kepada kawan aku, kehidupan kawan kepada ketua kampung aku, tapi semualah! Akhirnya aku fikir kehidupan bukannya kekal, kenapa tidak teruskan saja dengan kegembiraan bukan?

Dulu aku selalu hirau dengan sekeliling.. Semua ambil pusing.. Setiap kata aku simpan, setiap cacian aku sematkan.. Tapi semuanya bukan kearah kecermelangan kegemilangan dan keterbilangan.. Semuanya bersifat kebencian kedengkian dan kelakhanatan.. Akhirnya aku biarkan mulut busuk itu terus menyebarkan ketengitannya tanpa aku menhirup baunya..

Macam biasa aku suka beri soalan..
1. Perlukah kesedihan itu dipendam?
2. Apa kesannya? Baik atau buruk?
3. Berikan sebabnya..
Share:

2 comments:

  1. Anum...
    Apsal emo skang ni...x best la cm ni...sabar yer..

    Jawapan tuk soalan anum...
    1) x perlu kite pendamkan..luahkan aje,biarkan dgn ape cara sekalipun asalkn ia x terpendam.

    2) setiap perasaan ade kesanya..cuma kita dpt membezakan ia baik atau sebaliknya.

    3) baik : x salah kite bersedih, mungkin kita bersedih kerana kegembiraan, apa pun ia satu kelegaan apabila kita dapat merasainya..

    buruk : cara kita melalui kesedihan tu haruslah rasional jgn biarkn ia terlalu mengawal emosi.

    Mayb sheri punye jwpn x best sgt tpi tu pendapat sheri je.. =)

    ReplyDelete
  2. Thanks Sheri
    Ntah la macam2 dugaan dan abaran yang anum alami.

    ReplyDelete

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih

♥Google+ Followers ♥

Happy Moment

Happy Moment
Love u More than u love me

Qudut & Anum

Qudut & Anum